p. dr Krystyna Seliga - PODSTAWY PIELĘGNIARSTWA - wykłady - z dn. 26.11.2022 // 27.11.2022 // 17.12.2022 // dn.14.01.2023 - Test zaliczeniowy
wykład I z dn.26.11.2022
Celem kształcenia jest:
Poznanie determinantów rozwoju pielęgniarstwa. Poznanie teoretycznych podstaw pielęgnowania. Poznanie podstawowych metod pracy pielęgniarki i ich dobór w zależności od kategorii odbiorców oraz miejsca pielęgniarstwa w systemie ochrony zdrowia. Opiekowanie się pacjentem zgodne z zasadami etyki.
Podstawy pielęgniarstwa - TEORIE PIELĘGNOWANIA.
Filozoficzne podejście do pielęgnowania - Podstawowe teorie pielęgnowania
* Pielęgniarstwo to unikatowa autonomiczna działalność w krajowych systemach ochrony zdrowia, mająca na celu-przez swoiste czynności prewencyjne, terapeutyczno-pielęgnacyjne i edukacyjno-promocyjne – przyczynić się do dobrostanu zdrowotnego jednostek i społeczeństw.
Jak poprawnie napisać proces pielęgnowania?
1. Problem pielęgnacyjny nie może być diagnozą lekarską czyli np. zapalenie płuc, marskość wątroby to nie jest problem pielęgnacyjny- jest to rozpoznanie lekarskie- UNIKAĆ!
2. Problem pielęgnacyjny nie może być objawem czyli np. kaszel, duszność, obrzęki, ból- to wszystko są objawy choroby a nie problemy- UNIKAĆ!
3. Problemem pielęgnacyjnym nie może być sytuacja społeczna np. alkoholizm, wdowiec, bezdomność- UNIKAĆ
4. Problemy pielęgnacyjne powinny być ułożone hierarchicznie czyli- jeśli wasz pacjent ma odleżyny, duszność, obrzęki i cukrzycę- to pierwszym problemem w hierarchii będzie ryzyko wystąpienia niedotlenienia (duszność), następnie możliwość wystąpienia hipo lub hiperglikemii (cukrzyca) i tak dalej i tak dalej- najważniejszy problem staje na czele procesu- reszta nie zagrażająca życiu na koniec
5. EDUKACJA- w każdym procesie powinna znaleźć się edukacja chorego- czyli problem będzie brzmiał- deficyt wiedzy dot. (i tu wasze zagadnienie)- należy o tym pamiętać szczególnie na dyplomie. Należy tu podać zalecenia żywieniowe bądź ruchowe. Po prostu propozycja zmiany trybu życia. OBOWIĄZKOWA
CHOROBY WSPÓŁISTNIEJĄCE- jeśli wasz pacjent trafił do szpitala z zapaleniem płuc a ma np. cukrzycę, to należy jeden problem poświęcić na chorobę współistniejącą- w takim wypadku będzie on na 1wszym miejscu ponieważ występuje ryzyko hipoglikemii, które jest zagrożeniem życia.
6. Planowane działania i realizacja działania to nie to samo- nie przepisujcie jednej tabeli na drugą.
Planowane działanie to te czynności które zrobilibyście w idealnym świecie, gdybyście miały masę czasu i sprzętu a także chęci. W planowanym działaniu dajecie WSZYSTKIE pomysły jakie wam przychodzą do głowy z działu pielęgniarstwa aby pomóc w rozwiązaniu problemu pielęgnacyjnego- to taka tabelka gdzie popisujecie się wiedzą i pomysłowością.
Realizacja działania– tutaj piszecie to co realnie zostało wykonane przy pacjencie, oraz to co wykonali inni pracownicy w związku z problemem. Nie piszemy np. została przeprowadzona rozmowa z psychologiem, kiedy takowego nie ma w szpitalu, tabelka ta informuje o tym co wy i personel zrobiliście z problemem pacjenta- czasem zdarzy się że zaplanujecie 15 działań a wykonacie 5 ponieważ tylko na tyle pozwala stan chorego, wyposażenie szpitala a także zatrudniona kadra. Jeśli w planowanym działaniu wpisaliście np. zbiórka moczu lub pomiar glikemii to koniecznie w realizacji wpiszcie zebrane wartości, uzyskane wyniki. Należy tę tabelkę poprowadzić bardzo rzetelnie. Jeśli wykonaliśmy jakieś badanie napisać godzinę i wynik, jeśli robiliśmy coś przy pacjencie i mamy wynik tego działania należy napisać gdzie go udokumentowaliśmy. Przy podaży leków koniecznie podać nazwę, dawkę oraz godzinę. To te część oceniają najsurowiej wykładowcy więc warto się przyłożyć.
7. Słowa jakich należy używać przy formułowaniu problemu to:
– Deficyt np. wiedzy, w natlenieniu
– Możliwość wystąpienia np. obrzęków, przykurczy
– Dyskomfort pacjenta spowodowany np. pobytem w szpitalu, diagnostyką
– Ryzyko powstania np. odleżyn
– Brak umiejętności np. w pielęgnowaniu stomii jelitowej, podawaniu preparatów insulinowych
– Nieefektywne np. odkrztuszanie
– Trudności np. w wypełnianiu ról rodzicielskich, zawodowych
– Ograniczenie np. ruchowe
– Niestosowanie się np. do zaleceń,
– Zaburzenia np. hemodynamiczne, hipotensyjne
– Złe samopoczucie spowodowane np. zawrotami głowy, bólem
Jeśli chcecie właściwie postawić diagnozę nie zapominacie o dokładnym spisaniu przyczyn hospitalizacji. Jest to ważny element i należny go umieścić w procesie nawet nadgorliwie kiedy nie ma do tego specjalnej tabelki, miejsce zawsze się znajdzie a może was to uratować kiedy będziecie bronić swoich diagnoz. Jak dobrze napisać przyczyny hospitalizacji?
1. Napisz co działo się z chorym w domu (co go zaniepokoiło, dlaczego rodzina przywiozła chorego do szpitala, gdzie pacjenta znaleziono)
2. Znajdź w dokumentacji kartę SORu i zobacz co tam wykonano, jakie leki i badania zlecono. Jak pacjent reagował na ich podanie i dlaczego zatrzymano go dalej w szpitalu
3. Napisz co obecnie dzieje się z pacjentem, taki krótki raport najlepiej z dnia obecnego, jakie leki pacjent dostaje, jakie badania ma zlecone, na co się uskarża.
W procesie pielęgnowania najpierw piszemy problemy dotyczące sfery biologicznej (zaburzenia oddychania, problemy krążeniowe)
Następnie jest sfera psychiczna (dyskomforty, bóle)
Na końcu EDUKACJA! (jeśli nie pacjenta to rodziny)
....................... c.d...................
https://e.wumed.edu.pl/pluginfile.php/52208/mod_resource/content/1/proces%20piel%C4%99gnowania.pdf
PROCES PIELĘGNOWANIA
Proces pielęgnowania to racjonalne, oparte na przesłankach naukowych postępowanie pielęgniarki, zorientowane na pacjenta i jego środowisko.
Proces pielęgnowania jest propozycją takiej opieki pielęgniarskiej, która wykorzystuje świadome stosowanie rozpoznawania stanu biologicznego, psychicznego i społecznego jednostki i środowiska, a także podejmowanie celowych i planowych działań, mających przyczynić się do utrzymania lub zmiany dotychczasowego stanu oraz oceniania uzyskanych wyników.
Proces pielęgnowania polega na:
* systematycznym gromadzeniu danych o człowieku i jego środowisku oraz analizowaniu ich w celu ustalenia stanu osoby (osób), grupy ludzi pozostających pod opieką pielęgniarki
* ustalaniu planu pielęgnowania zorientowanego na konkretnego podopiecznego
* realizowaniu planu pielęgnowania zgodnie z ustaleniami mającymi związek z rozpoznanym stanem
* ocenianiu uzyskanych wyników pielęgnowania w relacji do założonych indywidualnych celów
Stan pacjenta i środowiska
Rozpoznany stan pacjenta i jego środowiska stanowi punkt wyjścia do podjęcia dalszych działań zgodnie z założeniami procesu pielęgnowania. Pielęgniarka musi zadecydować:
* czy rozpoznany stan (np. nadwaga) wymaga fachowych działań pielęgniarki, jeśli tak to w jakim zakresie, za pomocą jakich środków i kwalifikacji zawodowych pielęgniarki
* czy stan te może być zmieniony (jeśli jest pożądany to czy ma być utrzymany czy też spotęgowany) dzięki własnym wysiłkom pacjenta lub pomocy świadczonej mu przez rodzinę, osoby bliskie.
Obok rozpoznania stanu pacjenta formułowane są problemy wynikające z danego stanu. Problemy podopiecznego są często spostrzegane jako określone trudności, na jakie napotyka pacjent i środowisko.
Pielęgnowanie tradycyjne a proces pielęgnowania.
PIELĘGNOWANIE TRADYCYJNE PROCES PIELĘGNOWANIA
* Opieka pielęgniarska najczęściej oparta jest na diagnozie lekarskiej. *Zakres i charakter opieki pielęgniarskiej wyznaczony jest przez rozpoznanie stanu i określenie problemów opiekuńczych człowieka i środowiska.
* Pielęgniarka w pracy z pacjentem podporządkowana jest zleceniom lekarskim. * Pielęgniarka pracuje jako samodzielny specjalista w zakresie pielęgnowania we współpracy z pacjentem, rodziną, osobami bliskimi mu oraz członkami zespołu terapeutycznego.
* Główną troską pielęgniarki jest szybkie i bezbłędne wykonanie zleceń lekarskich. * Główną troską pielęgniarki jest opieka nad człowiekiem jako całością, jednością biopsycho-społeczną (nie wyklucza to jednak jej współudziału w procesie leczenia).
* Działania pielęgniarki koncentrują się na zleceniu lekarskim będącym do wykonania u pacjenta. * Działanie pielęgniarki jest planowym krokiem w procesie pielęgnowania, przybliżającym do zmiany rozpoznanego stanu (a w niektórych przypadkach utrzymania go lub potęgowania).
* Opieka pielęgniarska zorientowana jest na chorobę pacjenta i likwidowanie jej. * Opieka pielęgniarska zorientowana jest na człowieka rozumianego jako całość, jedność bio-psycho-społeczna.
* Opieka pielęgniarska ma charakter rutynowy lub intuicyjny. * Opieka pielęgniarska oparta jest na planie wynikającym z rozpoznania stanu pacjenta i jego środowiska dokonanym przez pielęgniarkę.
* Opieka pielęgniarska jest realizowana zazwyczaj bez udziału samego pacjenta, rodziny i / lub osób bliskich mu. * Opieka pielęgniarska jest realizowana przy aktywnym udziale pacjenta, rodziny i / lub osób bliskich mu. Pacjent i rodzina są zachęcani do świadczenia samoopieki i opieki nieprofesjonalnej.
* Lekarz i pielęgniarka ( lub sam lekarz ) ustalają co dla pacjenta w zakresie opieki będzie najlepsze, najistotniejsze. * Ustalenie priorytetów opiekuńczych odbywa się wspólnie z pacjentem, rodziną i / lub osobami bliskimi mu.
* Przy zlecaniu pielęgniarce zabiegów do wykonania u danego pacjenta (pielęgnacyjnych i leczniczych) nie uwzględnia się jej indywidualnych kwalifikacji, wiedzy, umiejętności, możliwości i zdolności. * Przy zlecaniu pielęgniarce zabiegów do wykonania u danego pacjenta bierze się pod uwagę jej indywidualne kwalifikacje, wiedzę, umiejętności, a w niektórych sytuacjach predyspozycje i cechy osobowościowe.
* Samodzielna praca poszczególnych pielęgniarek oparta jest na planie leczenia. Wszelkie dyskusje merytoryczne dotyczą leczenia ( nie gwarantuje to wzrostu zrozumienia aktualnego stanu pacjenta i środowiska oraz wzrostu wiedzy zawodowej pielęgniarki. * Samodzielna praca poszczególnych pielęgniarek oparta jest na planie pielęgnowania. Towarzyszą jej merytoryczne dyskusje na temat pielęgnowania (to gwarantuje wzrost zrozumienia aktualnego stanu pacjenta i środowiska oraz wzrost wiedzy zawodowej pielęgniarki) .
* Zbiorowa odpowiedzialność za wyniki pielęgnowania (prowadzi to do przypadkowych zmian w postępowaniu z pacjentem). * Indywidualna odpowiedzialność pielęgniarki za pacjenta i środowisko.
* Mały wkład do nauki o pielęgnowaniu. * Rozwijanie pielęgniarstwa jako nauki poprzez systematyczne gromadzenie danych pozwalających na wyciąganie wniosków na przyszłość, formułowanie uogólnień i praw.
Podstawowe cechy procesu pielęgnowania to :
1. wieloetapowość
2. ciągłość i dynamika - cykl powtarzalny
3. logiczność i następstwo czasowe (konsekwentne przechodzenie z fazy do fazy, które
4. całościowe podejście do pielęgnowanego ( 5. uniwersalność = szerokie, ze względu na przedmiot i zakres działań, możliwości realizowania (możliwość zastosowania dla pojedynczego człowieka, rodziny,
ad. 1. WIELOETAPOWOŚĆ
Proces pielęgnowania nie ma charakteru jednolitego. Składa się on z kilku następujących po sobie etapów, w skład których wchodzą elementy jeszcze mniejsze, nazywane fazami.
Można wyróżnić w procesie pielęgnowania następujące etapy:
1. rozpoznanie stanu pacjenta i środowiska
2. planowanie opieki nad pacjentem i środowiskiem
3. realizowanie planu opieki pielęgniarskiej
4. ocenianie wyników opieki
Najlepiej etapy można przedstawić w postaci schematu :
I rozpoznanie; II planowanie; III realizowanie; IV ocenianie.
Każdy z etapów procesu pielęgnowania spełnia określoną funkcję w całym procesie.
Charakter każdego etapu jest inny, ale nie ma ważniejszych i mniej ważnych. Wartość procesu pielęgnowania nie tkwi bowiem w pojedynczych etapach, ale w ich kompletności i komplementarności.
ad. 2. CIĄGŁOŚĆ I DYNAMIKA.
W procesie pielęgnowania mamy do czynienia z ciągiem działań, ściśle powiązanych ze sobą, a także wzajemnie zależnych od siebie. Można powiedzieć, że jest to pewien cykl, który może być powtarzany wielokrotnie. Liczba jego powtórzeń zależna jest między innymi od częstotliwości zmian zachodzących w stanie pacjenta i środowiska oraz skuteczności podejmowanych działań opiekuńczych. Dynamika jest siłą opieki. Pozwala na nieustanne, progresywne przemiany, którym podlega pacjent (środowisko), pielęgniarka, działania opiekuńcze podejmowane i realizowane w ściśle określonym celu jak też i sama nauka o pielęgnowaniu.
Układ liniowy graficznie przestawia ciągłość i dynamikę w sposób następujący:
3 cykl I rozpoznanie; II planowanie; III realizowanie; IV ocenianie.
2 cykl I rozpoznanie; II planowanie; III realizowanie; IV ocenianie
1 cykl I rozpoznanie; II planowanie; III realizowanie; IV ocenianie
KAŻDY CYKL ROZPOCZYNA się ROZPOZNAWANIEM a KOŃCZY się OCENIANIEM
ad. 3. LOGICZNOŚĆ I NASTĘPSTWA CZASOWE.
Logiczność w procesie pielęgnowania jest rozumiana jako racjonalne, uzasadnione, konsekwentne przechodzenie od fazy do fazy, od etapu do etapu. Następstwo czasowe ściśle łączy się z logicznością procesu pielęgnowania. Przechodzenie od fazy do fazy i od etapu do etapu podlega regułom czasowym. Najprościej można powiedzieć, że są działania wcześniejsze i późniejsze; poprzedzające i następujące. Zasadzie logiczności i następstwu czasowemu przypisuje się dużą wartość w procesie pielęgnowania. Przede wszystkim uniknąć można chaosu, który nie może mieć miejsca w opiece pielęgniarskiej.
ad. 4. CAŁOŚCIOWE PODEJŚCIE DO PIELĘGNOWANEGO.
Ta cecha procesu pielęgnowania nierozłącznie wiąże się z definicją zdrowia według WHO, która ujmuje człowieka jako istotę złożoną, funkcjonującą w trzech sferach : biologicznej, psychicznej i społecznej. Dla właściwego pielęgnowania pacjenta należy przyznać jednakową ważność wszystkim trzem sferom funkcjonowania. Jest to możliwe tylko wówczas, kiedy określenie stanu pacjenta ma charakter całościowy.
ad.5. SZEROKIE MOŻLIWOŚCI REALIZOWANIA PROCESU PIELĘGNOWANIA.
Proces pielęgnowania jest uniwersalny, można go stosować dla potrzeb indywidualnego człowieka, rodziny, określonej społeczności a także całego społeczeństwa. Pielęgnować w myśl jego zasad można pacjentów zaliczonych do różnych kategorii medycznych (np. pacjent przytomny, człowiek stary, człowiek dojrzały, ciężarna, rodząca, dziecko). Proces pielęgnowania można stosować w zdrowiu, w szeroko rozumianej profilaktyce, w chorobie, stanie umierania i śmierci człowieka.
Proces pielęgnowania składa się z 4 etapów
I. ROZPOZNANIE:
1. Gromadzenie danych o pacjencie i jego środowisku (tworzenie banku danych)
2. Analizowanie zgromadzonych danych
3. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej
II. PLANOWANIE OPIEKI
1. Ustalenie celów opieki
2. Dobór działań pielęgniarskich do potrzeb
3. Opracowanie planu opieki
III. REALIZOWANIE PLANU OPIEKI
1. Gotowość pielęgniarki do realizacji planu opieki
2. Gotowość pacjenta do przyjmowania opieki
IV. OCENA REZULTATÓW OPIEKI
1. Analiza wyników opieki pielęgniarskiej
2. Formułowanie oceny
Ad I. ROZPOZNANIE
1. GROMADZENIE DANYCH O PACJENCIE
Jest podstawą do formułowania diagnoz pielęgniarskich. Aby zapewnić kompletność i rzetelność informacji pielęgniarka powinna uwzględnić:
* Wszystkie dostępne źródła informacji
* Metody i techniki, które można zastosować w określonych warunkach pracy
* Rodzaj, charakter i zakres danych
Metody i techniki gromadzenia informacji o pacjencie
1. Wywiad.
Wywiad pielęgniarski jest ukierunkowaną rozmową pielęgniarki z pacjentem (w niektórych sytuacjach uzupełniany rozmową z rodziną lub bliskimi). Wywiad polega na zadawaniu pytań (ustnie lub pisemnie) i udzielaniu odpowiedzi (ustnie lub pisemnie) przez odpowiadającego. Pytania muszą być świadomie ukierunkowane i mieć określone cele poznawcze lub wyjaśniające.
Wywiad skategoryzowany - zawiera zestaw wcześniej przygotowanych pytań ukierunkowanych na rozpoznanie konkretnych problemów (np. żywienie) lub zestaw pytań dający możliwość poznania natężenia badanego problemu
Wywiad nieskategoryzowany - prowadzony jest w formie luźnej rozmowy, w czasie kontaktu z pacjentem w związku z wykonywaniem różnych czynności instrumentalnych, pielęgnacyjnych czy higienicznych. Pielęgniarka wie, o co ma zapytać pacjenta (jego rodzinę lub inne osoby znaczące, zorientowane w kwestiach, które ją interesują).
Wywiad nieskategoryzowany pełni 2 role: pozwala w sposób niestresujący dla pacjenta zgromadzić informacje prowadzi do nawiązania kontaktu z pacjentem. Pacjent traktuje rozmowę jako wyraz zainteresowania pielęgniarki, daje mu ona poczucie bezpieczeństwa i oparcia
Wywiad musi spełniać określone wymagania:
komunikatywność - używanie prostych zwrotów zrozumiałych przez pacjenta
zasada intymności i szacunku - - zapewnienie warunków, które pozwolą pacjentowi na spokojną, swobodną odpowiedź, bez niepotrzebnej obecności innych osób
zapewnienie korzystnych warunków fizycznych w trakcie wywiadu - unikanie hałasu, przeciągu, pośpiechu, zmuszania pacjenta do udzielania odpowiedzi
2. Obserwacja
Obserwacja pielęgniarska polega na systematycznym gromadzeniu danych o pacjencie i jego środowisku poprzez spostrzeganie tego co robi, jak się zachowuje, jak reaguje. Obserwacja daje możliwość: uzupełnienia informacji o pacjencie potwierdzenia tego, co już jest wiadome sprawdzenia rzetelności uprzednio pozyskanych danych (np. pochodzących z wywiadu) W niektórych sytuacjach obserwacja nabiera szczególnego znaczenia, zwłaszcza gdy z jakiegoś powodu nie można uzyskać danych na podstawie wywiadu: np. w stanach zagrożenia życia, u chorego nieprzytomnego, czy małego dziecka. Dane uzyskane w wyniku wywiadu lub obserwacji mogą być notowane w sposób jawny lub ukryty.
3. Analiza dokumentów Dokumenty można podzielić na:
a). urzędowe - formalne informacje wystawione przez instytucje. Mają one charakter danych obiektywnych, dlatego są traktowane jako obowiązujące, rzetelne i prawdziwe. Dokumenty mogą zawierać różne informacje: o pacjencie: np. wiek, płeć, adres, parametry zdrowotne, dochód, wyniki badań, zalecenia pielęgniarki szpitalnej; o środowisku: np. struktura wieku, liczba mieszkańców, zachorowalność, przyczyny zgonów; informacje o korzystających z pomocy społecznej, analizy naukowe;
b). osobiste - dokumenty osobiste to wszystkie zapiski osobiste np. wspomnienie, listy, dzienniki pisane przez pacjenta. Są to dane nieobiektywne i stanowią informacje uzupełniające. Mogą być przydatne przy wyjaśnieniu zachowań i reakcji pacjenta.
4. Pomiary Pomiary są to określone czynności wykonywane przez pielęgniarkę w celu dostarczenia danych do ilościowego opisu pewnej cechy (wartości) występującej u danego pacjenta. Wynik pomiaru porównywany jest z wzorcem ustalonym dale całej populacji, grupy ludzi, określonego przedziału wiekowego itp. Prawie wszystkie wzorce , którymi posługuje się pielęgniarstwo obejmują pewien dopuszczalny dla danej normy przedział, np.: temperatura ciała mierzona pod pachą wynosi 36 – 37 C tętno: 60 – 90 uderzeń na minutę
Pomiary mogą być wykonywane metodą bezpośrednią: (na przyrządzie pomiarowym zostaje ukazana cała wartość wielkości mierzonej np. pomiar temperatury ciała - przy użyciu termometru) lub metodą pośrednią (uzyskana wartość musie być przeniesiona na określony wzorzec, na podstawie którego następuje odczytanie wartości badanej np. pomiar poziomu rozwoju dziecka) Przykłady pomiarów: ciśnienie tętnicze krwi (RR) temperatura ciała masa ciała (BMI) tętno świadomość aktywność
5. Lustracja terenowa Lustracja terenowa jest formą obserwacji ukierunkowaną na określone cechy fizycznego środowiska danego regionu. Zadaniem lustracji terenowej prowadzonej przez pielęgniarkę jest określenie warunków terenowych, które: są niekorzystne dla zdrowia, stanowią zagrożenie (np. ekologiczne) lub stanowią bariery (np. architektoniczne) sprzyjają zdrowiu lub mogą być wykorzystane w działaniach np. na rzecz promocji zdrowia Pielęgniarkę interesują miedzy innymi następujące kwestie: ukształtowanie terenu, jego położenie, wyposażenie, lokalizacja budynków, lokalizacja poszczególnych instytucji, sklepów, ośrodka zdrowia itp. Lustracja terenowa jest jedną z ważniejszych metod gromadzenia danych o społeczności lokalnej, ponieważ stanowi ona podstawę do charakterystyki warunków w jakich ona żyje (np. warunki sanitarno – higieniczne, ekologiczne) Uzupełnieniem lustracji terenowej są: wywiady z liderami społeczności lokalnych i innymi mieszkańcami, analiza epidemiologiczna i demograficzna
Źródła danych o pacjencie
Rodzaj źródeł Podmiotowe Przedmiotowe
Główne/bezpośrednie Pacjent, rodzina. Wyniki pomiaru.
Uzupełniające/pośrednie Członkowie rodziny, inne osoby Dokumenty, dane
znaczące, inne pielęgniarki, epidemiologiczne,
lekarze, pracownicy szkoły charakterystyka demograficzna
pracownicy instytucji opiekuńczej, grupy (populacji)
liderzy społeczności lokalnej
Błędy na etapie gromadzenia danych
1. Błędy obserwacji Niezauważenie istniejących cech (z różnych przyczyn np. złe oświetlenie, zmęczenie) pielęgniarka może nie dostrzec lub nie zwrócić uwagi na daną cechę, objaw.
Spostrzeganie objawów w postaci zmienionej ilościowo lub jakościowo (ze względu na warunki w jakich przebiega obserwacja i wywiad, może dojść do zbagatelizowania zaobserwowanych objawów lub nadanie im większego znaczenia niż posiadają)
2. Błędy wywiadu
A. Błędy sytuacyjne: pośpiech osoby udzielającej wywiad pośpiech osoby przeprowadzającej wywiad niesprawność narządu słuchu lub wada wymowy jednej ze stron
B. Wzajemna reakcja osób uczestniczących w wywiadzie
1. Błąd socjologiczny - pojawia się wówczas, gdy pacjent reaguje szczególnie negatywnie na cechy pielęgniarki (wygląd, wiek, ubranie itp.)
2. Błąd psychologiczny - pojawia się wówczas, gdy pielęgniarka negatywnie reaguje na cechy pacjenta i może w takim przypadku do minimum ograniczać kontakt z pacjentem - może dojść wówczas do zbagatelizowania ważnych informacji lub pominięcia istotnych pytań dotyczących stanu pacjenta
C. Błędy w analizie dokumentów - wynikają najczęściej z: Niewłaściwego zapisu wyników Nieumiejętności posługiwania się dokumentacją
3. Błędy wnioskowania
a. Błąd fałszywej przyczyny - sugerując się następstwem zdarzeń w czasie, zdarzenie wcześniejsze uznaje się za przyczynę późniejszego.
b. Błąd atrybucji - polega na przypisaniu pacjentowi cech, których nie posiada
c. Schematyzm - zbyt ogólne potraktowanie danego stanu, bez uwzględnienia indywidualnych cech pacjenta
d. Pomieszanie walorów objawów - powstaje wówczas, gdy objaw stały uznaje się jako niestały. np. pacjent jest spokojny i miły dla pielęgniarki - tymczasem w rzeczywistości jest arogancki i impulsywny. np. widząc podczas wizyty w domu pacjenta, że mieszkanie jest schludne i zadbane, uznaje się to jako cechę stałą, tymczasem mieszkanie zostało przygotowane z okazji imienin gospodarza - zwykle bywa brudne i zaniedbane
DIAGNOZA PIELĘGNIARSKA To wnioski z danych o pacjencie, wynikające ze stanu bio-psycho-społecznego człowieka, wymagającego lub też nie pielęgnowania z uwzględnieniem genezy i prognozy tego stanu. Stwierdzenie określonego stanu wymaga podjęcia konkretnych działań decyzyjnych.
Pielęgniarka musi zadecydować
* czy należy dążyć do zmiany rozpoznanego stanu
* czy utrzymać go na rozpoznanym poziomie Stan jest tym co charakterystyczne w wyglądzie, postawie, powierzchowności danej osoby, co może być postrzegane z zewnątrz (np. zdenerwowanie, wychudzenie), odbierane subiektywnie (np. ból, kołatanie serca), ilość, miara czegoś w danym momencie (np. masa ciała 75 kg), określona kategoria (np. zdrowy, chory, alkoholik), jeden ze składników sytuacji, w której ktoś się znajduje (II doba po operacji), fakty towarzyszące leczeniu/ pielęgnowaniu (uczulenie, brak wrażliwości na lek, niepokój).
Diagnoza stanu wyznacza zakres i charakter pracy z człowiekiem i jego środowiskiem.
DIAGNOZA LEKARSKA DIAGNOZA PIELĘGNIARSKA Cukrzyca ciężarnych G1 Brak wiedzy dotyczącej cukrzycy w ciąży Zapalenie płuc Duszność spowodowana zaleganiem wydzieliny w drogach oddechowych Biegunka Ból w okolicy odbytu i pośladków w wyniku częstego oddawania stolca
Problem pielęgnacyjny to określone zagrożenie jakie może pojawić się u pacjenta, trudności na jakie pacjent może napotkać oraz dolegliwości, które pacjent zgłasza (wynikające ze stanu zdrowia w jakim się aktualnie znajduje)
Podział problemów pielęgnacyjnych
1. aktualne - występujące teraz
2. potencjalne - wystąpią w przyszłości, ale obecnie obserwuje się przesłanki do ich wystąpienia - podczas formułowania tych problemów używamy słów: możliwość wystąpienia...
3. możliwe - mogą wystąpić w przyszłości, ale nie obserwuje się przesłanek do ich wystąpienia.
Rodzaj formułowania problemów pielęgnacyjnych
1. Opisowy: Ból ostry w ok. prawego podżebrza, pojawiający się po spożyciu tłustych pokarmów
2. W formie problemu: Ból prawego podżebrza spowodowany zapaleniem pęcherzyka żółciowego.
Przykłady problemów: Możliwość wystąpienia odleżyn na skutek długotrwałego unieruchomienia Lęk przed oczekiwaną hospitalizacją Ból wynikający z toczącego się procesu zapalnego w obrębie stawów Trudności w poruszaniu się spowodowane zwyrodnieniem stawów
Ad II. Drugi etap procesu pielęgnowania PLANOWANIE
Dane zgromadzone w pierwszym etapie procesu, pozwalają nam określić stan pacjenta. Jest to punkt wyjścia do planowania opieki pielęgniarskiej Na etap planowania składają się:
Ustalenie celów opieki
Dobieranie działań, osób i sprzętu do realizowania zadań wynikających z celów opieki
Formułowanie planu opieki pielęgniarskiej nad pacjentem i jego środowiskiem Cel to zdanie do wykonania!
Cechy celu: jasno sformułowany realny do wykonania odpowiedni do warunków w jakich przebiega opieka powinien zawsze wynikać z problemów powinien być wzbogacony o element czasu
KAŻDY PROBLEM MUSI MIEĆ PRZYNAJMNIEJ JEDEN CEL !!!
Cele mogą być osiągane : w całości – w 100% częściowo - np. w 50% wcale Ostatnia faza planowania to tworzenie planu opieki czyli formułowanie w formie pisemnej, tego co powinno być podjęte na rzecz pacjenta. Pisemny plan stanowi podstawę do realizowania ciągłej opieki. Ważne jest uczestnictwo pacjenta w formułowaniu celów opieki.
Ad. III. REALIZACJA
Składa się z faz:
1. Gotowość pielęgniarki do realizacji planu opieki
2. Gotowość pacjenta i jego środowiska do przyjmowania planu opieki oraz współuczestniczenie w jego realizacji
Trudności w realizacji planu opieki:
Podmiotowe: takie, które tkwią w samej osobie świadczącej opiekę oraz w osobie pacjenta lub rodziny ( roztargnienie, wybuchowość, zmęczenie, brak doświadczenia).
Przedmiotowe: zależne od sytuacji lub warunków w jakich przebiega opieka (brak Ad. IV. OCENA Ocenianie jest planowym, systematycznym porównaniem stanu pacjenta i środowiska z uprzednio założonymi celami opieki.
Zawiera 2 fazy:
1. Analizowanie wyników opieki
2. Formułowanie oceny Ocena pozwala ukazać:
Czy założone cele zostały osiągnięte
Identyfikuje te działania, które okazały się najskuteczniejsze
Ukazuje przeszkody w osiąganiu celów
Dostarcza informacji do ponownego rozpoznania stanu pacjenta
Zalety dokumentacji procesu pielęgnowania:
- Dobry przepływ informacji
- Daje poczucie bezpieczeństwa pacjentowi
- Pozwala na indywidualne podejście do pacjenta
- Identyfikuje skuteczne działania
- Pozwala poszerzać działania pielęgniarki
- Zabezpiecza przed odpowiedzialnością prawną w przypadku skarg pacjentów i ich rodzin
.................................................................................
gromadzenie danych
FAZY analizowanie i syntezowanie danych I ETAP = ROZPOZNANIE
stawianie diagnozy pielęgniarskiej
....................................................................................
ustalenie celu opieki
FAZY dobieranie osób do działań ... do zadań II ETAP = PLANOWANIE
formułowanie planu opieki
......................................................................................
sprawdzanie gotowości pielęgniarki
do zrealizowania planu pielęgnowania
FAZY III ETAP = REALIZOWANIE
sprawdzenie gotowości pacjenta do
przyjmowania planu pielęgnowania
....................................................................................
analizowanie wyników opieki
pielęgniarskiej
FAZY IV ETAP = OCENIANIE
formułowanie oceny
......................................................................................
Piśmiennictwo
1. Górajek – Jóźwik J; Proces pielęgnowania. Warszawa 1993
2. Kawczyńska – Butrym Z.: Pielęgniarstwo rodzinne. Warszawa 1997
3. Zahradniczek K. : Wprowadzenie do pielęgniarstwa
................................................. c.d. .............................................................................
DOKUMENTACJA PROCESU PIELĘGNOWANIA
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Imię i nazwisko studenta Nr albumu
rok studiów semestr
Dokumentacja procesu pielęgnowania
Dane osobowe chorego:
Imię i nazwisko /Inicjały | Wykształcenie / zawód | ||
Wiek | Źródło utrzymania | ||
Płeć | Stan rodzinny | ||
Stan cywilny | Kontakt z rodziną |
Oddział Szpitalny …………………Nr Sali…………Data objęcia opieką
Tryb przyjęcia: nagły/ planowy/przeniesiony z ………………………………………………..
Rozpoznanie lekarskie Podejrzenie zapalenia płuc, Infekcja górnych dróg oddechowych
Schorzenia towarzyszące………………………………………………………………………
Przebyte choroby i operacje:……………………………………………………………….......
Leki stale przyjmowane…………………………………………………………………………
Zgłaszane dolegliwości (w dniu objęcia opieką lub przyjęcia): duszność wysiłkowa, stan podgorączkowy, ogólne osłabienie,
Ból (charakter, miejsce, czas, częstotliwość i nasilenie)……………………………………...
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
Ocena natężenia bólu wg skali VAS………………………………
Podstawowe parametry życiowe w dniu przyjęcia/objęcia opieką.
temperatura | Tętno | ciśnienie | oddech |
Kategoria opieki pielęgniarskiej w dniu przyjęcia I II III IV
Ocena stan bio- psycho- społecznego pacjenta
Układ krążenia:
Wartość RR Tętno: liczba/min rytm: :regularne/nieregularne
Napięcie: prawidłowe/słabe/nadmierne, sinica: brak/obecna: lokalizacja………………………
Inne …………………………………………………………………………………………….
Układ oddechowy:
Oddech: liczba/min Kaszel: brak/suchy/wilgotny/stały/napadowy
Zaleganie wydzieliny w drogach oddechowych: tak/nie
Duszność: brak/wysiłkowa/spoczynkowa/napadowa/stridor
Układ pokarmowy i stan odżywiania:
Ciężar ciała w kg… Wzrost …. BMI……. WHR………………
Łaknienie: prawidłowe/brak, Nudności, wymioty: brak/obecne
Sposób odżywiania: doustnie/przez sondę/przetokę/pozajelitowe
Zaparcia: brak/obecne
Układ moczowo - płciowy
Diureza dobowa:……………………………………………………………………………….
Sposób wydalania moczu: fizjologiczny/cewnik/przetoka
Nietrzymanie moczu: brak/obecne: okresowe/stałe
Menstruacja: prawidłowa/zaburzona/menopauza/ciąża
Układ mięśniowo-szkieletowy:
Postawa ciała: prawidłowa/nieprawidłowa
Sprawność kończyn górnych: pełna/ograniczona/brak
Sprawność kończyn dolnych: pełna/ograniczona/brak
Zakres ruchów: pełny/ograniczony/brak
Układ nerwowy:
Orientacja: zaburzona/niezaburzona
Świadomość: pełna/senność/stan przedśpiączkowy /śpiączka
Punktacja wg skali Glasgow 15
Chód: prawidłowy/nieprawidłowy/nie chodzi
Afazja: brak/obecne: płynna/niepłynna
Sprawność umysłowa:
Myślenie: prawidłowe/ nieprawidłowe
Pamięć: prawidłowa/zaburzona
Uwaga: prawidłowa/zaburzona
Skóra:
Zabarwienie: prawidłowe/blade/zaczerwienienie/sinica
Zmiany (charakter)……………………………………………………………………………..
Rany: brak/obecne……………………………………………………………………………...
Odleżyny: brak/ryzyko/obecne: lokalizacja/stopień
Ryzyko powstania odleżyn wg skali Norton 20 punktów
Odleżyn: ………………………umiejscowienie………………………..
…………………………….. ……………..etap gojenia………………………………………
Stan emocjonalny:
Nastrój: wyrównany/podwyższony/ obniżony
Reakcja pacjenta na chorobę spokojny oczekuje pomocy
Stosunek pacjenta do personelu: współpraca/brak współpracy
Zmysły:
Widzenie: prawidłowe/ślepota/zaburzone:……………………………………………………………….
Słyszenie: prawidłowe/ głuchota/zaburzone:…………………………………………………………….
Zaburzenia równowagi: brak/obecne:……………………………………………………………………
Ocena sprawności pacjenta: samodzielny/ograniczony/zależny
………………………….
Ocena prowadzącego:......................................................................................
MONITOROWANIE WKŁUĆ DOŻYLNYCH
Data i godz. założenia wkłucia | Podpis nauczyciela/ studentki | Obserwacja wkłucia | Data i godz. usunięcia wkłucia | Podpis nauczyciela/ studentki |
|
|
|
|
|
WSKAZÓWKI DLA PACJENTA I/LUB RODZINY (PRZY WYPISIE)
Wskazówki i zalecenia pielęgniarskie
|
Nazwisko i imię pacjenta.................................................................
Data i podpis studentki........................................................................ |
KARTA OBSERWACJI CHOREGO Z ZAŁOŻONYM CEWNIKIEM MOCZOWYM
Inicjały pacjenta………Data założenia cewnika………………Data usunięcia cewnika……....
Przyczyna założenia cewnika………………………………………………………………….
Data- kolejne dni z cewnikiem |
|
|
|
|
|
ból |
|
|
|
|
|
pieczenie |
|
|
|
|
|
gorączka |
|
|
|
|
|
parcie mocz na pęcherz /cewkę moczową |
|
|
|
|
|
krwiomocz |
|
|
|
|
|
ropomocz |
|
|
|
|
|
inne objawy |
|
|
|
|
|
ilość wydalonego moczu / zakres h |
|
|
|
|
|
wymiana/usunięcie cewnika |
|
|
|
|
|
podpis osoby dokonującej obserwacji |
|
|
|
|
|
KARTA MONITOROWANIA MIEJSCA OPEROWANEGO
Inicjały pacjenta……………Data zabiegu…………………… Rodzaj zabiegu……………
rodzaj rany ( czysta, czysta – skażona, skażona, brudna lub zakażona)……………………
okołooperacyjna profilaktyka antybiotykowa………………………………………………
Data |
|
|
|
|
|
|
dzień po zabiegu |
|
|
|
|
|
|
zapach z rany |
|
|
|
|
|
|
krwawienie z rany |
|
|
|
|
|
|
obecne dreny |
|
|
|
|
|
|
rodzaj wydzieliny |
|
|
|
|
|
|
ilość wydzieliny |
|
|
|
|
|
|
ropa |
|
|
|
|
|
|
naciek zapalny |
|
|
|
|
|
|
obrzęk |
|
|
|
|
|
|
Uwagi |
|
|
|
|
|
|
Podpis osoby dokonującej oceny |
|
|
|
|
|
|
Karta pielęgnacji chorego
Data | Diagnoza pielęgniarska. Problem pielęgnacyjny. | Cel podejmowanej opieki nad chorym i zakładany czas realizacji | Interwencje pielęgniarki i zespołu terapeutycznego | Ocena oraz wskazówki do dalszej pielęgnacji |
|
|
|
|
|
Skala Glasgow (Glasgow Coma Scale)
Otwieranie oczu
spontanicznie samoistnie |
|
na polecenie |
|
na ból |
|
brak nie otwiera |
|
Odpowiedź słowna
zorientowany |
|
splątany chaotyczna rozmowa |
|
nieprawidłowe słowa niewłaściwe słowa |
|
niezrozumiałe słowa niezrozumiały szept |
|
brak |
|
Odpowiedź ruchowa
spełnia polecenia |
|
lokalizuje ból |
|
cofa kończynę po bodźcu bólowym reaguje na ból cofaniem |
|
zgina kończynę po bodźcu bólowym reaguje na ból zginaniem |
|
reakcja wyprostna po bodźcu bólowym reaguje na ból prostowaniem |
|
brak reakcji |
|
Interpretacja wyniku:
13 – 15 – łagodne zaburzenia przytomności
9 – 12 – umiarkowane zaburzenia przytomności
< 8 – śpiączka
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Skala VAS
OPISOWA SKALA BÓLU
łagodny ból ból silny
...............................................................................................
bez bólu ból umiarkowany ból bardzo ból NIE do zniesienia
silny
SKALA INTENSYWNŚCI BÓLU NUMERYCZNA
0.........1........2.......3........4.......5......6.......7.......8........9.........10
bez bólu ból ból NIE do
umiarkowany zniesienia
WZROKOWA SKALA ANALOGOWA
..................................................................................................
bez bólu ból najsilniejszy jaki można
sobie wyobrazić
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Skala Doreen Norton.
Stan fizyczny | Stan psychiczny | Aktywność fizyczna | Zdolność poruszania się | Nietrzymanie stolca/moczu |
dobry (4) | czujny (4) | chodzi sam (4) | pełna (4) | nie (4) |
dość dobry (3) | apatyczny (3) | z pomocą (3) | lekko ograniczona (3) | sporadycznie (3) |
zły (2) | splątany (2) | siedzi (2) | bardzo ograniczona (2) | nietrzymanie moczu (2) |
bardzo zły (1) | zamroczony (1) | brak (1) | brak (1) | nietrzymanie stolca (1) |
Liczba punktów poniżej 14 świadczy o ryzyku powstania odleżyn.
Klasyfikacja odleżyn. Podział odleżyn wg Torrance’a.
Stopień I – zaczerwienienie blednące; ucisk palcem powoduje zblednięcie zaczerwienienia, ponieważ mikrokrążenie nie jest jeszcze uszkodzone.
Stopień II – zaczerwienienie nieblednące; dokonane uszkodzenie mikrokrążenia. Mogą pojawiać się powierzchniowe uszkodzenia naskórka, pęcherze i ból.
Stopień III - uszkodzenie wszystkich warstw skóry do granicy z tkanką podskórną. Brzegi rany są dobrze odgraniczone, otoczone obrzękiem i rumieniem, dno wypełnia czerwona ziarnina lub żółte masy rozpadających się tkanek.
Stopień IV – uszkodzenie obejmuje skórę i tkankę podskórną. Brzeg rany zwykle dobrze odgraniczony, dno odleżyny może pokrywać czarna martwica.
Stopień V - martwica dotyczy także powięzi i mięśni, czasem stawów i kości. Powstają jamy i „kieszenie”, które są ze sobą połączone. Rana wypełniona jest czarnobrązowymi masami rozpadających się tkanek.
System kolorowy - planowanie leczenia odleżyn.
Rany czarne – sucha lub miękka czarna lub brązowa martwica wypełniająca dno odleżyny IV lub V.
Rany żółte – kolor odleżyny pochodzi od martwiczych mas głównie z tkanki tłuszczowej ; często są to rany zainfekowane.
Rany czerwone – oznaczają fazę ziarninowania; ziarnina jest bardzo delikatna, nawet przy mikrourazach krwawi.
Rany różowe – oznaczają fazę naskórkowania.
Wyznaczniki kategoryzacji chorych:
Kategoria I – opieka minimalna – pacjent chodzący, samodzielny, nie wymaga specjalnej diety, samodzielny w zaspokajaniu potrzeb, parametry życiowe (HR, temp.) mierzone 2x/dobę, otrzymuje leki doustne, ma dobra orientację w sprawach zdrowia, nie wymaga oddziaływania psychicznego
Kategoria II – opieka umiarkowana – pacjent wymaga opieki pielęgniarskiej przy niektórych czynnościach, większą część czasu spędza w łóżku, czynności higieniczne wykonuje samodzielnie, ale wymaga niewielkiej pomocy, wymaga specjalnej diety, sam spożywa posiłki, wymaga pomocy w zaprowadzaniu do WC, parametry życiowe (HR, RR, temp.) mierzone 2x/dobę, otrzymuje leki im. i per os, ma słabą orientację w sprawach zdrowia, wymaga opieki psychospołecznej personelu
Kategoria III – wzmożona opieka – pacjent wymaga pomocy pielęgniarki przy wszystkich czynnościach, pacjent leżący, nie opuszcza łóżka, może sam zmieniać pozycję, wymaga pomocy przy wykonywaniu toalety, wymaga karmienia lub pomocy drugiej osoby, wymaga podania kaczki lub basenu, parametry życiowe (RR, HR, temp.) mierzone częściej niż 2x/dobę, otrzymuje leki im., iv., per os, nie ma orientacji w sprawach zdrowia, wymaga wsparcia personelu i rodziny.
Kategoria IV – opieka intensywna – pacjent wymaga wszechstronnej opieki pielęgniarskiej ( nieprzytomny, ciężko chory, po zabiegu operacyjnym, inne), pacjent leżący wymagający zmian pozycji ciała, wymaga kompleksowej toalety ciała, odżywiany przez zgłębnik lub parenteralnie, ma założony cewnik lub zanieczyszcza się, ma prowadzone karty intensywnego nadzoru i obserwacji chorego, wymaga wsparcia personelu i rodziny
Index Barthel
Aktywność | Punktacja | ||
1 | Spożywanie posiłków | | |
2 | Przemieszczanie się (z łóżka na krzesło i z powrotem, siadanie) | | |
3 | Utrzymanie higieny osobistej | | |
4 | Korzystanie z toalety | | |
5 | Mycie, kąpiel całego ciała | | |
6 | Poruszanie się (po powierzchniach płaskich) | | |
7 | Wchodzenie i schodzenie po schodach | | |
8 | Ubieranie się i rozbieranie | | |
9 | Kontrolowanie stolca/zwieracza odbytu | | |
10 | Kontrolowanie moczu/zwieracza pęcherza moczowego | |
Interpretacja wyników:
86 – 100 pkt. – stan pacjenta „lekki”,
21 – 85 pkt. – stan pacjenta „średnio ciężki,
0 – 20 pkt. – stan pacjenta „bardzo ciężki”
.....................................................................................................................................................................
wykład III z dn. 17.12.2022
DIAGNOZA PIELĘGNIARSKA – CELE, RODZAJE I TYPY DIAGNOZ
Stawianie diagnozy jest jednym z podstawowych zadań mających fundamentalne znaczenie w praktyce pielęgniarskiej.
Podstawy pielęgniarstwa – semestr I kierunek pielęgniarstwo u
p. dr Seligi
1.Proces pielęgnowania składa się w polskiej
praktyce :
A. z 2 etapów
B. z 5 etapów
C. z 7 etapów
D. z 4 etapów
2. Plan opieki powinien zawierać:
A. Realizm, określony czas i metody działania
B. Założenia, ocena wyników działania, metody pracy
C. Realizm, określony model i ocenę wyników
D. Określony czas , zrozumiały, ocenę efektów
3. Kim była Calista Roy?
A. lekarzem
B. pielęgniarką
C. osobą publiczną
D. położną
4. Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej jest z dnia :
A. 15 sierpnia 2010
B. 15 lipca 2011
C. 15 lipca 2005
D. 15 sierpnia 2013
5. Ze względu na zasięg stosowania teorii w praktyce pielęgniarstwa NIE zaliczane są:
A. teorie szerokiego zasięgu,
B. teorie średniego zasięgu,
C. teorie lokalne
D. teorie środowiskowe
A. Gromadzenie i analiza danych i ustalenie Diagnozy
B. Wywiad, planowanie opieki i ustalenie diagnozy
C. badanie fizykalne , badanie laboratoryjne , planowanie opieki
D. Gromadzenie i analiza danych i planowanie opieki
7. Skala Glasgow służy do oceny:
A. aktywności pacjenta
B. stanu świadomości
C. potrzeb pacjenta
D. parametrów krążeniowych
8. Proces pielęgnowania to:
A. dokumentowanie poszczególnych etapów opiekowania się chorym
B. asystowanie człowiekowi w osiąganiu zdrowia
C. oparte na wiedzy fachowej pomaganie człowiekowi w sprawach znaczących dla zdrowia
D. koncepcja i naukowa metoda pielęgnowania, której celem jest podniesienie jego poziomu i efektywności
9. Ocena końcowa w procesie pielęgnowania to:
A. jasne określenie wiedzy i umiejętności pielęgniarek opiekujących się chorym
B. wyciąganie wniosków co do jakości opieki nad chorym
C. poznanie opinii chorego o jakości pielęgnowania
D. porównanie osiągniętych rezultatów pielęgnowania z założonymi celami
10. Ze względu na poziom u strukturalizowania teorii wyodrębniono:
A. filozofie, modele koncepcyjne, teorie,
B. filozofie, modele koncepcyjne, algorytmy
C. modele koncepcyjne, algorytmy, filozofie
D. modele koncepcyjne, teorie, algorytmy
A. funkcja opiekuńcza
B. funkcja wychowawcza
C. funkcja kształcenia
D. funkcja rehabilitacyjna
12. Pielęgnowanie w oparciu o filozofię F. Nightingale obejmuje:
A. Model pielęgnowania tradycyjnego;
B. Model zindywidualizowanego pielęgnowania;
C. Wszystkie w/w;
D. Żadne z w/w;
13. Do funkcji bezpośrednich NIE zaliczamy
A. wychowawcza , kształcenia, opiekuńcza
B. rehabilitacyjna , terapeutyczna , opiekuńcza
C. terapeutyczna , opiekuńcza, wychowawcza
D. diagnostyczna , rehabilitacyjna , promocji zdrowia
14. Funkcji bezpośrednich mamy :
A. 2
B. 7
C. 9
D. 11
15. Podstawowymi elementami teorii F. Nightingale NIE są pojęcia :
A. osoba pacjenta, zdrowie, środowisko,
B. pielęgniarstwo, , zdrowie, środowisko
C. osoba pacjenta, zdrowie, potrzeby pacjenta
D. pielęgniarstwo, zdrowie, osoba pacjenta
16. Jakie wiodące pojęcie wprowadziła B. Neuman do pielęgniarstwa?
A. samoopieki,
B. adaptacji,
C. stresu i radzenia sobie z nim,
D. holizmu
17. Międzynarodowy Dzień Pielęgniarek obchodzony jest:
A. 12 maja
B. 7 kwietnia
C. 18 lutego
D. 8 września
18. Pierwsza ustawa o zawodzie pielęgniarki w Polsce została uchwalona w :
A. 1933
B. 1935
C. 1927
D. 1938
19. Do objawów obiektywnych gorączki NIE zaliczamy :
A. Uczucie gorąca lub zimna
B. Podwyższona temperatura ciała
C. Przyspieszone tętno
D. Język pokryty białym nalotem
20. Wywiad SAMPLE prowadzimy w :
A. sytuacji urazowej pacjenta
B. przy przyjęciu chorego do szpitala
C. w czasie badań diagnostycznych
D. w sytuacji planowania opieki długoterminowej
21. W karcie gorączkowej, przy wykreślaniu krzywej temperatury ciała pacjenta, jedna pozioma kreska odpowiada:
A. 0,4 stopnia
B. 0,2 stopnia
C. 0,1 stopnia
D. 0,5 stopnia
22. Holizm w pielęgniarstwie oznacza:
A. całościowe traktowanie pacjenta w powiązaniu ze środowiskiem
B. indywidualne traktowanie pacjenta w powiązaniu ze środowiskiem
C. wybiórcze traktowanie pacjenta w powiązaniu z instytucją leczącą
D. całościowe traktowanie pacjenta w powiązaniu z instytucją leczącą
23. Do jakiej kategorii opieki pielęgniarskiej zalicza się model Calisty Roy?
A. kategoria środowiskowa
B. kategoria deficytu samoopieki i potrzeb
C. kategoria potrzeb
D. kategoria współdziałania
24. Obowiązujący Kodeks etyki zawodowej dla pielęgniarki i położnej Rzeczypospolitej
Polskiej został przyjęty :
A. A. 1 maja 2005
B. B. 9 grudnia 2003
C. C. 15 stycznia 2007
D. D. 12 luty2015
25. W wywiadzie SAMPLE pytamy o przebyte choroby takie jak :
A. astma oskrzelowa , cukrzyca , choroby serca
B. cukrzyca , epilepsja , choroby serca
C. choroby serca, nowotwory, epilepsja
D. astma oskrzelowa, cukrzyca, epilepsja
26. Pod pojęciem diagnozy pielęgniarskiej rozumiemy:
A. Ocenę stanu bio-psycho-społecznego, oraz możliwości człowieka-środowiska
B. Ocenę stanu bio-psycho-społecznego, zagrożeń oraz możliwości człowieka- rodziny, grupy
C. Ocenę stanu bio-psycho-społecznego, wyzwań oraz zagrożeń człowieka- rodziny, grupy
D.Ocenę stanu bio-psycho-społecznego, oraz wyzwań człowieka- rodziny, grupy
27. Model opieki pielęgniarskiej wg D. Orem odnosi się do:
A. zapewnienia optymalnego zdrowia fizycznego
B j aktywności podstawowe człowieka
C. samoopieki - każdy człowiek powinien odpowiadać za własne życie, zdrowie, bezpieczeństwo, pod warunkiem, że jest zdolny do właściwego postępowania
D. wszystkie odpowiedzi są błędne
28. Pierwsza szkoła wyższa pielęgniarek w Polsce powstała w :
A. Warszawie
B. Lublinie
C. Krakowie
D. Poznaniu
29. Do objawów oponowych w badaniu fizykalnym chorego NIE zaliczamy:
A. sztywność karku
B. objaw Kerniga
C. objaw Jaworskiego
D. objaw Brudzińskiego
30. Betty Neuman jest uważana za pionierkę pielęgniarstwa
A. pediatrycznego i opieki pediatrycznej
B. środowiskowego w zakresie zdrowie psychicznego
C. chirurgicznego i opieki paliatywnej
D. środowiskowego w zakresie potrzeb socjalno-bytowych
Rozpoczęto | sobota, 14 stycznia 2023, 17:42 |
---|---|
Stan | Ukończone |
Ukończono | sobota, 14 stycznia 2023, 17:50 |
Wykorzystany czas | 8 min. 22 sek. |
Punkty | 14,00/15,00 |
Ocena | 4,67 pkt. na 5,00 pkt. możliwych do uzyskania (93,33%) |
..................................................................................
TEST z Podstaw Pielęgniarstwa u p. dr Seligi
Podstawy pielęgniarstwa – semestr I kierunek pielęgniarstwo u
p. dr Seligi
1.Proces pielęgnowania składa się w polskiej
praktyce :
A. z 2 etapów
B. z 5 etapów
C. z 7 etapów
D. z 4 etapów
2. Plan opieki powinien zawierać:
A. Realizm, określony czas i metody działania
B. Założenia, ocena wyników działania, metody pracy
C. Realizm, określony model i ocenę wyników
D. Określony czas , zrozumiały, ocenę efektów
3. Kim była Calista Roy?
A. lekarzem
B. pielęgniarką
C. osobą publiczną
D. położną
4. Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej jest z dnia :
A. 15 sierpnia 2010
B. 15 lipca 2011
C. 15 lipca 2005
D. 15 sierpnia 2013
5. Ze względu na zasięg stosowania teorii w praktyce pielęgniarstwa NIE zaliczane są:
A. teorie szerokiego zasięgu,
B. teorie średniego zasięgu,
C. teorie lokalne
D. teorie środowiskowe
A. Gromadzenie i analiza danych i ustalenie Diagnozy
B. Wywiad, planowanie opieki i ustalenie diagnozy
C. badanie fizykalne , badanie laboratoryjne , planowanie opieki
D. Gromadzenie i analiza danych i planowanie opieki
7. Skala Glasgow służy do oceny:
A. aktywności pacjenta
B. stanu świadomości
C. potrzeb pacjenta
D. parametrów krążeniowych
8. Proces pielęgnowania to:
A. dokumentowanie poszczególnych etapów opiekowania się chorym
B. asystowanie człowiekowi w osiąganiu zdrowia
C. oparte na wiedzy fachowej pomaganie człowiekowi w sprawach znaczących dla zdrowia
D. koncepcja i naukowa metoda pielęgnowania, której celem jest podniesienie jego poziomu i efektywności
9. Ocena końcowa w procesie pielęgnowania to:
A. jasne określenie wiedzy i umiejętności pielęgniarek opiekujących się chorym
B. wyciąganie wniosków co do jakości opieki nad chorym
C. poznanie opinii chorego o jakości pielęgnowania
D. porównanie osiągniętych rezultatów pielęgnowania z założonymi celami
10. Ze względu na poziom u strukturalizowania teorii wyodrębniono:
A. filozofie, modele koncepcyjne, teorie,
B. filozofie, modele koncepcyjne, algorytmy
C. modele koncepcyjne, algorytmy, filozofie
D. modele koncepcyjne, teorie, algorytmy
A. funkcja opiekuńcza
B. funkcja wychowawcza
C. funkcja kształcenia
D. funkcja rehabilitacyjna
12. Pielęgnowanie w oparciu o filozofię F. Nightingale obejmuje:
A. Model pielęgnowania tradycyjnego;
B. Model zindywidualizowanego pielęgnowania;
C. Wszystkie w/w;
D. Żadne z w/w;
13. Do funkcji bezpośrednich NIE zaliczamy
A. wychowawcza , kształcenia, opiekuńcza
B. rehabilitacyjna , terapeutyczna , opiekuńcza
C. terapeutyczna , opiekuńcza, wychowawcza
D. diagnostyczna , rehabilitacyjna , promocji zdrowia
14. Funkcji bezpośrednich mamy :
A. 2
B. 7
C. 9
D. 11
15. Podstawowymi elementami teorii F. Nightingale NIE są pojęcia :
A. osoba pacjenta, zdrowie, środowisko,
B. pielęgniarstwo, , zdrowie, środowisko
C. osoba pacjenta, zdrowie, potrzeby pacjenta
D. pielęgniarstwo, zdrowie, osoba pacjenta
16. Jakie wiodące pojęcie wprowadziła B. Neuman do pielęgniarstwa?
A. samoopieki,
B. adaptacji,
C. stresu i radzenia sobie z nim,
D. holizmu
17. Międzynarodowy Dzień Pielęgniarek obchodzony jest:
A. 12 maja
B. 7 kwietnia
C. 18 lutego
D. 8 września
18. Pierwsza ustawa o zawodzie pielęgniarki w Polsce została uchwalona w :
A. 1933
B. 1935
C. 1927
D. 1938
19. Do objawów obiektywnych gorączki NIE zaliczamy :
A. Uczucie gorąca lub zimna
B. Podwyższona temperatura ciała
C. Przyspieszone tętno
D. Język pokryty białym nalotem
20. Wywiad SAMPLE prowadzimy w :
A. sytuacji urazowej pacjenta
B. przy przyjęciu chorego do szpitala
C. w czasie badań diagnostycznych
D. w sytuacji planowania opieki długoterminowej
21. W karcie gorączkowej, przy wykreślaniu krzywej temperatury ciała pacjenta, jedna pozioma kreska odpowiada:
A. A. 0,4 stopnia
B. B. 0,2 stopnia
C. C. 0,1 stopnia
D. D. 0,5 stopnia
22. Holizm w pielęgniarstwie oznacza:
A. całościowe traktowanie pacjenta w powiązaniu ze środowiskiem
B. indywidualne traktowanie pacjenta w powiązaniu ze środowiskiem
C. wybiórcze traktowanie pacjenta w powiązaniu z instytucją leczącą
D. całościowe traktowanie pacjenta w powiązaniu z instytucją leczącą
23. Do jakiej kategorii opieki pielęgniarskiej zalicza się model Calisty Roy?
A. kategoria środowiskowa
B. kategoria deficytu samoopieki i potrzeb
C. kategoria potrzeb
D. kategoria współdziałania
24. Obowiązujący Kodeks etyki zawodowej dla pielęgniarki i położnej Rzeczypospolitej
Polskiej został przyjęty :
A. A. 1 maja 2005
B. B. 9 grudnia 2003
C. C. 15 stycznia 2007
D. D. 12 luty2015
25. W wywiadzie SAMPLE pytamy o przebyte choroby takie jak :
A. astma oskrzelowa , cukrzyca , choroby serca
B. cukrzyca , epilepsja , choroby serca
C. choroby serca, nowotwory, epilepsja
D. astma oskrzelowa, cukrzyca, epilepsja
26. Pod pojęciem diagnozy pielęgniarskiej rozumiemy:
A. Ocenę stanu bio-psycho-społecznego, oraz możliwości człowieka-środowiska
B. Ocenę stanu bio-psycho-społecznego, zagrożeń oraz możliwości człowieka- rodziny, grupy
C. Ocenę stanu bio-psycho-społecznego, wyzwań oraz zagrożeń człowieka- rodziny, grupy
D.Ocenę stanu bio-psycho-społecznego, oraz wyzwań człowieka- rodziny, grupy
27. Model opieki pielęgniarskiej wg D. Orem odnosi się do:
A. zapewnienia optymalnego zdrowia fizycznego
B j aktywności podstawowe człowieka
C. samoopieki - każdy człowiek powinien odpowiadać za własne życie, zdrowie, bezpieczeństwo, pod warunkiem, że jest zdolny do właściwego postępowania
D. wszystkie odpowiedzi są błędne
28. Pierwsza szkoła wyższa pielęgniarek w Polsce powstała w :
A. Warszawie
B. Lublinie
C. Krakowie
D. Poznaniu
29. Do objawów oponowych w badaniu fizykalnym chorego NIE zaliczamy:
A. sztywność karku
B. objaw Kerniga
C. objaw Jaworskiego
D. objaw Brudzińskiego
30. Betty Neuman jest uważana za pionierkę pielęgniarstwa
A. pediatrycznego i opieki pediatrycznej
B. środowiskowego w zakresie zdrowie psychicznego
C. chirurgicznego i opieki paliatywnej
D. środowiskowego w zakresie potrzeb socjalno-bytowych
..............................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
14.01.2023, 00:29 Podstawy pielęgniarstwa test Flashcards | Quizlet https://quizlet.com/360919965/podstawy-pielegniarstwa-test-flash-cards/ 1/2 Podstawy pielęgniarstwa test Terms in this set (30) Ze względu na zasięg stosowania teorii w praktyce pielęgniarstwa nie zaliczane są: teorie szerokiego zasięgu, Ze względu na poziom ustrukturalizowania teorii wyodrębniono: filozofie, modele koncepcyjne, teorie, Podstawowymi elementami teorii F. Nightingale nie są pojęcia : osoba pacjenta, zdrowie, potrzeby pacjenta Wywiad SAMPLE prowadzimy w : sytuacji urazowej pacjenta W wywiadzie SAMPLE pytamy o przebyte choroby takie jak : astma oskrzelowa, cukrzyca, epilepsja Betty Neuman jest uważana za pionierkę pielęgniarstwa środowiskowego w zakresie zdrowie psychicznego Proces pielęgnowania składa się w polskiej praktyce : z 4 etapów Pierwszy etap procesu pielęgnowania zawiera następujące fazy: Gromadzenie i analiza danych i ustalenie diagnozy W karcie gorączkowej, przy wykreślaniu krzywej temperatury ciała pacjenta, jedna pozioma kreska odpowiada: 0,2 stopnia Skala Glasgow służy do oceny: stanu świadomości Holizm w pielęgniarstwie oznacza: całościowe traktowanie pacjenta w powiązaniu ze środowiskiem Pod pojęciem diagnozy pielęgniarskiej rozumiemy: Ocenę stanu bio-psycho-społecznego, zagrożeń oraz możliwości człowieka- rodziny, grupy Plan opieki powinien zawierać: Realizm, określony czas i metody działania Która z funkcji zawodowych pielęgniarki realizuje zadanie: Przygotowanie pacjenta do samoopieki? funkcja rehabilitacyjna Jakie wiodące pojęcie wprowadziła B. Neuman do pielęgniarstwa? stresu i radzenia sobie z nim, Podstawy pielęgniarstwa test
............................................................................................................................................................
https://quizlet.com/360919965/podstawy-pielegniarstwa-test-flash-cards/
Komentarze
Prześlij komentarz