Zagadnienie do zaliczenia testu z przedmiotu: Promocja Zdrowia
Zagadnienie do zaliczenia testu z przedmiotu:
Promocja Zdrowia
Kierunek studiów:
Pielęgniarstwo
licencjackie pomostowe rok 1 semestr 1 st. niestacjonarne
Dr hab. prof. Joanna
Jasińska, MBA
1.Definicja Promocji Zdrowia
*Promocja zdrowia: wszelkie programy podnoszące poziom świadomości i
odpowiedzialności w celu poprawy i podtrzymania stanu zdrowia a także
zmniejszenia prawdopodobieństwa choroby lub wypadku.
Promocję zdrowia rozumiemy jako tworzenie warunków ułatwiających i
zachęcających do prozdrowotnego stylu życia. Działania z zakresu promocji
zdrowia mają na celu zwiększanie kontroli nad swoim zdrowiem. Obok profilaktyki
i edukacji zdrowotnej jest jednym z podstawowych elementów zdrowia publicznego.
2. Cele działań w promocji
zdrowia
*Celem działań w zakresie promocji zdrowia jest podniesienie poziomu
aktywności fizycznej, poprawa sposobu żywienia, a także zachęcanie do
rezygnacji z używek, przy jednoczesnym stałym monitorowaniu stanu zdrowia.
Środowisko fizyczne
- eliminacja zagrożeń dla zdrowia, poprawa warunków życia i pracy
Środowisko społeczne
- normy społeczne – utrwalanie lub modyfikacja istniejących norm albo
kształtowanie nowych w zależności czy sprzyjają zdrowiu;
- percepcja norm – zmiana lub utrwalenie indywidualnej percepcji norm
Służby społeczne - poprawa istniejących lub tworzenie nowych służb
socjalnych i zdrowotnych w zależności od tego, czy sprzyjają zdrowiu i
zaspakajają potrzeby społeczności. System wsparcia w społeczności
wspieranie lub tworzenie różnych grup samopomocy.
3.Różnica pomiędzy promocją
zdrowia a prewencją chorób.
PROMOCJA ZDROWIA to podnoszenie jakości życia jako przeciwdziałanie chorobie.
Jest to proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem i
jego poprawą
PREWENCJA to przeciwdziałanie chorobie w celu utrzymania aktualnego
stanu zdrowia. To profilaktyka chorób …… gdzie profesjonaliści od spraw chorób
zgodnie ze swoimi kryteriami wybierają problem zdrowotny do rozwiązania, określają
grupy dotknięte tym problem oraz metody przeciwdziałania, oferują usługi (
świadczenia ).
4.Wymień obszary holistycznego
modelu zdrowia.
Holistyczny model zdrowia
to podejście opierające się na założeniu, że organizm pacjenta i poszczególne
sfery jego życia stanowią jednorodną całość, leczenie zaś polega na
przywróceniu harmonii we wszystkich obszarach życia, nie tylko na leczeniu
danego fragmentu ludzkiego organizmu. Obszary holistycznego modelu zdrowia, w
których wyróżniono dobre samopoczucie fizyczne, psychiczne i społeczne oraz też
wielu przypadkach i duchowe.
Ten model to holistyczno-funkcjonalny
zwany w naukach medycznych modelem biopsy- chospołecznym, lub ekologicznym.
Wymiary te to zdrowie: fizyczne,
psychiczne, społeczne, duchowe, emocjonalne oraz seksualne i prokreacyjne https://psychologia.pwn.pl/artykul/holistyczne-podejscie-do-zdrowia-62913012a1e811d3c6b83b2c
5. Funkcje edukacji zdrowotnej
FUNKCJE – orientacyjna, personalizacyjna, rozwojowa, kompensacyjna, socjalizacyjna,
emancypacyjna, kulturowa.
Orientacja – dokonywanie świadomych wyborów,
najbardziej optymalnego modelu życia dzięki zobiektywizowanej i przyswojonej
wiedzy o zdrowiu.
Personalizacja – udzielanie pomocy w kształtowaniu
samego siebie, autokreowanie
Rozwój – umożliwienie jednostce gromadzenia nowych
doświadczeń oraz osiągania nowych kompetencji na miarę własnych potrzeb,
możliwości zdrowotnych i rozwojowych.
Kompensacja – uzupełnianie i wzbogacanie informacji na
temat zdrowia, choroby, postępowania w stanach zagrożenia chorobą, wyrównywania
braków środowiskowych.
Socjalizacja – przyswajanie przez jednostkę kultury
zdrowotnej danej grupy, przygotowanie do twórczego udziału w życiu społecznym, konstruktywnej
w niej roli z punktu widzenia zdrowia.
Emancypacja – zapewnienie jednostce niezbędnego zasobu
wiedzy pozwalającej rozeznać się i ocenić własne możliwości związane z sytuacją
zdrowotną i rozwojową.
Kultura – otwiera jednostce możliwość szerokiego i
nieograniczonego uczestnictwa w kulturze, aktywnego i twórczego wkładu w rozwój
kultury zdrowotnej.
6. Modele edukacji zdrowotnej
Model – z języka łac. MODULUS znaczy miara, wzór – oznacza wzór
według którego coś jest lub będzie wykonywane. Model konstrukcja o charakterze hipotetycznym, przedstawiająca
w sposób schematyczny i
uproszczony jakiś przedmiot,
stan rzeczy lub proces
Model I zorientowany na chorobę
Model II zorientowany na czynniki ryzyka
Model III zorientowany na zdrowie
I Model
ZORIENTOWANY NA CHOROBĘ
Cel – zapobieganie określonym jednostkom
chorobowym,
Działania – skierowane są na grupy czynników
ryzyka związane z
poszczególnymi
jednostkami chorobowymi,
Rezultat – uniknięcie choroby
II Model ZORIENTOWANY NA CZYNNIKI RYZYKA
Cel –
koncentrowanie się na eliminacji poszczególnych czynników ryzyka, ma to zapobiec
nie jednej lecz kilku chorobom.
Zaleta modelu – współpraca specjalistów w pracy edukacyjnej: onkolog,
kardiolog, dietetyk, zwiększa to prawdopodobieństwo skutecznego oddziaływania
na zachowania ludzi.
Wada tego II modelu – nie uwzględnia się pozytywnego aspektu zdrowia.
Model III zorientowany na zdrowie - Zasada tego modelu – ludzie z poszczególnych środowisk
i grup społecznych winni aktywnie współuczestniczyć w definiowaniu własnych
problemów zdrowotnych, brać udział w identyfikacji czynników oddziaływujących na
ich zdrowie i zachowania zdrowotne oraz wpływać na kształtowanie i wdrażanie działań
zmierzających do poprawy stanu zdrowia.
Zadania – kompleksowe działania adresowane do ludzi zdrowych,
budowanie i wdrażanie programów edukacji zdrowotnej, odchodzenie od
przedmiotowego traktowania ludzi.
Działania edukacyjne podejmowane zgodnie z zaleceniami modelu zorientowanego
na zdrowie wpływać mają na czynniki kształtujące zdrowie w taki sposób aby
zwiększać potencjał zdrowia we wszystkich jego wymiarach: fizycznym,
psychicznym i społecznym.
7. Profilaktyka chorób.
Profilaktyka chorób to działania ukierunkowane na zapobieganie
wystąpieniu choroby, na minimalizowanie wpływu choroby i niepełnosprawności
albo – jeśli nie jest to możliwe – opóźnienie jej postępu.
Wyróżniamy trzy fazy profilaktyki chorób: profilaktyka pierwotna
( I faza ); profilaktyka wtórna ( II faza ); profilaktyka trzeciorzędowa ( III
faza).
Profilaktyka pierwotna ( I fazy)( I rzędu) – zapobieganie
chorobom poprzez kontrolowanie czynników ryzyka. Tą profilaktyką objęci są
zdrowi ludzie, zdrowa populacja i zdrowe grupy oraz zdrowe jednostki – brak u
nich choroby – redukcja ryzyka.
Profilaktyka wtórna ( II fazy)( II rzędu) – zapobieganie
konsekwencjom choroby poprzez jej wczesne wykrycie i leczenie. Tą profilaktyką
objęci są ludzie zagrożeni, wybrane grupy oraz jednostki. Zmiany subkliniczne i
wykrywanie ( subkliniczna czyli utajona, podkliniczna np. niedoczynność
tarczycy (SNT)).
Profilaktyka trzeciorzędowa ( III fazy)( III rzędu) – zahamowanie
postępu choroby oraz ograniczenie powikłań. W tej grupie są ludzie chorzy oraz
zdrowiejące jednostki – mają chorobę zdiagnozowaną oraz ustalone leczenie.
Profilaktyka indywidualna – prowadzona jest w odniesieniu do
pojedynczych osób, w szczególności tych, które są obciążone wysokim ryzykiem
wystąpienia danej choroby. Indywidualna polega na najwcześniejszym wykryciu
choroby u osób zagrożonych i podjęciu leczenia.
Profilaktyka populacyjna polega na zmniejszaniu lub niwelowaniu
tych zagrożeń, które dotyczą całej populacji. Jest zazwyczaj skomplikowana w
realizacji, ponieważ wymaga udziału sektorów innych niż zdrowotny ( zwłaszcza
kiedy chodzi o wysoko przetworzonych produkty żywnościowe w celu zastosowania
diet właściwych do danych chorób cywilizacyjnych) (np. zmniejszenie
zawartości soli kuchennej NaCl oraz cukru w napojach słodzonych).
10. Paradoks profilaktyki.
Paradoks profilaktyki polega na tym, że w grupach osób o niskim lub średnim
ryzyku wystąpienia danej choroby dochodzi do większej liczby zachorowań na tę
chorobę niż w grupach osób, które obciążone są wysokim ryzykiem zachorowania na
tę chorobę. Paradoks ten wynika z rozkładu czynników ryzyka w populacji i
większej liczebności grup o niskim lub średnim ryzyku wystąpienia danej
choroby.
11. Różnice między profilaktyką
chorób, a promocją zdrowia.
Różnica pomiędzy profilaktyką a promocją zdrowia: profilaktyka chorób to
proces kierowany przeciwko chorobie, a promocja zdrowia jest działaniem zmierzającym
do zachowania zdrowia.
12. Choroby Cywilizacyjne
-czynniki chorobotwórcze.
Czynniki
chorobotwórcze
Biologiczne – wirusy, bakterie, pierwotniaki, płazińce,
stawonogi, obleńce, priony (priony to białkowe nieprawidłowe cząsteczki
zakaźne, powstają z występujących powszechnie w wielu organizmach i ostatecznie
mogą powodować zakaźne choroby neurodegeneracyjne – np. tym spowodowana była /
jest tzw. choroba szalonych krów)( Priony,
infekcyjne cząsteczki białka, powodują choroby układu nerwowego zwierząt
(m.in. scrapie u owiec i bydła) oraz człowieka (m.in. chorobę
Creutzfeldta-Jakoba i kuru).
Fizykochemiczne – promieniowanie, gleba skażona, powietrze
zanieczyszczenia, trucizny, pogoda- zmiany
klimatyczne.
Społeczne - nacisk społeczny, nieodpowiednie warunki życia,
brak akceptacji, podatność na stres, ograniczony brak ruchu i wysiłku,
niewłaściwe odżywiane, stosowanie używek, niehigieniczny tryb życia, przepracowanie, brak snu, hałas i pośpiech.
Genetyczne - wpływ obciążenia genetycznego populacji w rozwoju
chorób cywilizacyjnych.
Choroby układu
krążenia:
– nadciśnienie
tętnicze
– choroba
niedokrwienna serca
(W Polsce
odpowiedzialnie za 50% liczby zgonów, z tego najczęstszy jest zawał serca i
udar mózgu.)
* cukrzyca; *otyłość,
*alergie i astma oskrzelowa, *choroby psychiczne, *depresje i nerwice, *nowotwory, *choroba wrzodowa, *alkoholizm i
narkomania
Nasz styl życia - wpływa negatywnie na zdrowie i ogólną kondycję
organizmu. Brak aktywności fizycznej, zła dieta, stres, zanieczyszczenie
środowiska i palenie tytoniu to główne przyczyny chorób cywilizacyjnych,
będących epidemią XXI wieku i istotnym problemem państw wysoko rozwiniętych.
W Polsce którego skutkiem w/w przyczyn jest zwiększone ryzyko rozwoju chorób
sercowo-naczyniowych – nadciśnienia tętniczego, choroby niedokrwiennej i zawału
serca, czy też udaru mózgu.
Choroby cywilizacyjne
związane są z rozwojem cywilizacji, którego widocznymi elementami są: * *industrializacja,
* urbanizacja, * mechanizacja, * motoryzacja * chemizacja rolnictwa
Przyczyny chorób cywilizacyjnych
•niewystarczająca codzienna aktywność fizyczna, siedzący tryb życia,
•monotonna, źle zbilansowana dieta bogata w energię, cukry, tłuszcze
zwierzęce, sól i
produkty wysoko przetworzone, jednocześnie uboga w warzywa i owoce
zawierające błonnik,
witaminy i sole mineralne, a także produkty pełnoziarniste. Nie bez
znaczenia jest ich jakość,
•zanieczyszczenie środowiska naturalnego: powietrza, wody, gleby,
•obciążenie genetyczne. Wpływ obciążenia genetycznego populacji w
rozwoju chorób
cywilizacyjnych, w zależności od źródeł, jest szacowany na 12-20 proc.
•niehigieniczny tryb życia: stres i permanentne napięcie,
przepracowanie, brak czasu na
odpoczynek, brak odpowiedniej ilości regenerującego snu, sięganie po
używki
(palenie papierosów, spożywanie alkoholu), hałas i pośpiech,
•zmiany klimatyczne, wyczerpywanie się zasobów naturalnych.
.....................................................................................................................................................................
Drugi TEST zaliczeniowy wykonany dn.06.02.2023 r.
Rozpoczęto | poniedziałek, 6 lutego 2023, 18:13 |
---|---|
Stan | Ukończone |
Ukończono | poniedziałek, 6 lutego 2023, 18:32 |
Wykorzystany czas | 19 min. 19 sek. |
Punkty | 20,00/20,00 |
Ocena | 5,00 pkt. na 5,00 pkt. możliwych do uzyskania (100%) |
....................................................................................................................................................................
Pierwszy TEST zaliczeniowy wykonany z dn.05.02.2023 r
Rozpoczęto | niedziela, 5 lutego 2023, 21:36 |
---|---|
Stan | Ukończone |
Ukończono | niedziela, 5 lutego 2023, 21:55 |
Wykorzystany czas | 19 min. 1 sek |
Punkty | 15,00/20,00 |
Ocena | 3,75 pkt. na 5,00 pkt. możliwych do uzyskania (75%) |
Komentarze
Prześlij komentarz