diagnozy, funkcje w pielęgniarstwie itp. ...

 Tematyka wykładów Postawy pielęgniarstwa

1. Rola i funkcje zawodowe pielęgniarki. 

Rola zawodowa – zbiór wykonywanych funkcji zawodowych oraz oczekiwane zachowania i postawy, zgodne z określonymi normami i wzorami zachowań. 

Funkcja zawodowa – zespół złożonych zadań zawodowych i szczegółowych czynności, dla których można sformułować  wspólny cel. 

Dokształcanie – proces podwyższania kwalifikacji formalnych, a szczególnie proces teoretycznego dopełniania kwalifikacji zawodowych, kończący się uzyskaniem odpowiedniego świadectwa lub dyplomu np. licencjat położnictwa, magister

Doskonalenie – proces systematycznego aktualizowania, poszerzania, pogłębiania wiadomości i umiejętności oraz sprawności ogólnych i zawodowych np. specjalizacja. 

Kwalifikacje – np. wykształcenie, przygotowanie potrzebne do wykonywania zawodu. Wyróżniamy kwalifikacje formalne i rzeczywiste.

Kompetencje – zakres uprawnień, pełnomocnictw, działań ale też zakres wiedzy, umiejętności  i odpowiedzialności.

Bezpośrednie                     Pośrednie

opiekuńcza                      kształcenia

wychowawcza                    zarządzania

profilaktyczna              naukowo-badawcza   

promowania zdrowia

rehabilitacyjna

terapeutyczna

 

2. Diagnoza pielęgniarska jako podstawowy element pielęgnowania.


                                                                                      TEORIE

                                                                                   (MODELE)

                                                                             PIELĘGNIARSTWA

 PRIMARY >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>  PROCES

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

NURSING  >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>PIELĘGNOWANIA

 

Pielęgnowanie tradycyjne /J. Górajek –Jóźwik/ : 

 -pielęgnowanie podporządkowane decyzji lekarza,

- pielęgnowanie podporządkowane specjalizacji  czynnościowej  pielęgniarki,

- pielęgnowanie podporządkowane specjalizacji  czynnościowej pielęgniarki oraz decyzji lekarza .

PIELĘGNOWANIE TRADYCYJNE

 opieka pielęgniarska najczęściej oparta jest na  diagnozie lekarskiej ,

 pielęgniarka w pracy z pacjentem   podporządkowana jest zleceniom lekarskim,

 główną troską pielęgniarki jest szybkie i   bezbłędne wykonywanie zleceń lekarskich,

opieka pielęgniarska zorientowana jest    na  chorobę  pacjenta i jej likwidowanie,

 opieka pielęgniarska ma charakter rutynowy  lub intuicyjny,

 opieka pielęgniarska jest realizowana  zazwyczaj bez udziału pacjenta, rodziny i/lub

                 osób mu bliskich.

 

 

Pielęgnowanie zindywidualizowane    

Samodzielna działalność  pielęgniarki oparta na racjonalnych podstawach teoretycznych, ogólnych zasadach postępowania i  kodeksie etyki / Ciechaniewicz/.

 ___________________________________________________________________________________

Pielęgnowanie a leczenie 

samodzielność a podległość pielęgniarki

ZLECENIA WYNIKAJĄCE z ROZPOZNANIA LEKARSKIEGO (do wykonania przez pielęgniarkę) 

pielęgnowanie  <><><><><><><>leczenie

PIELĘGNIARKA                            LEKARZ

__________________________________________________________________________________


PROCES PIELĘGNOWANIA – charakterystyka

• zakres i charakter opieki pielęgniarskiej wyznaczony jest przez rozpoznanie stanu i określenie diagnozy pielęgniarskiej.

• pielęgniarka pracuje jako samodzielny specjalista w zakresie pielęgnowania we współpracy z pacjentem, rodziną, osobami bliskimi mu oraz z członkami zespołu terapeutycznego.

• główną troską pielęgniarki jest opieka nad człowiekiem jako całością, jednością bio-psycho-społeczną (nie wyklucza to jej udziału w procesie leczenia).

• opieka pielęgniarska oparta jest na planie wynikającym z rozpoznania stanu pacjenta i jego środowiska dokonanym przez pielęgniarkę.

•  ustalanie priorytetów opiekuńczych odbywa się wspólnie z pacjentem, rodziną i/lub osobami mu bliskimi.

• przy zlecaniu pielęgniarce zabiegów do wykonania u danego pacjenta bierze się pod uwagę jej indywidualne kwalifikacje, wiedzę, umiejętności, a w niektórych sytuacjach predyspozycje i cechy osobowościowe.

• samodzielna praca poszczególnych pielęgniarek oparta jest na planie pielęgnowania; towarzyszą jej merytoryczne dyskusje na temat pielęgnowania (to gwarantuje wzrost zrozumienia aktualnego stanu pacjenta i środowiska oraz wzrost wiedzy zawodowej piindywidualna odpowiedzialność pielęgniarki za pacjenta i środowisko.

• rozwijanie pielęgniarstwa jako nauki poprzez systematyczne gromadzenie danych pozwalających na wyciąganie wniosków na  przyszłość, formułowanie uogólnień i praw.

 

Primary Nursing

Jest to taki rodzaj opieki  nad pacjentem, w którym pozostaje on pod opieką jednej pielęgniarki, która realizuje opiekę  nad nim przy pomocy podlegającego jej kilkuosobowego zespołu. / Manthey M. 1980/  .

Proces pielęgnowania

Racjonalne oparte na przesłankach naukowych  postępowanie pielęgniarki, zorientowane na pacjenta i jego środowisko. / J. Górajek- Jóźwik/

Systematyczne wykonywanie czynności zawodowych w sposób ustalony przez pielęgniarkę na podstawie diagnozy pielęgniarskiej./ Łacic/

Etapy procesu pielęgnowania 

I Rozpoznanie stanu bio-psycho-społecznego/ kulturowego,   duchowego/

- gromadzenie danych :
   obszar :

biologiczny – funkcjonowanie organizmu, dolegliwości, parametry, wygląd
 psychiczny – zachowanie, procesy poznawcze, stosunek do choroby, leczenia i hospitalizacji.
 społeczny – role społeczne/ podejmowane, konflikt/styl życia, warunki materialne i sytuacja  

                       rodzinna chorego.

 kulturowy

    duchowy
 

- analiza zebranych danych 

Kategoria stanu : ogólna,; właściwość lub cecha,; miara ilość czegoś; składnik sytuacji, fakty towarzyszące pielęgnowaniu, leczeniu; fakty odbierane subiektywnie.

 

- formułowanie  diagnozy

 

II Planowanie

- określanie celów opieki

- dobór osób i sprzętu

- konstruowanie planu opieki

 

III Realizacja planu opieki 

 

IV Ocena 

- bieżąca

- końcowa

 

Diagnoza pielęgniarska       

Wnioski z danych o pacjencie  wykazujące  stan bio-psycho-społeczny człowieka  wymagający lub nie , pielęgnowania z uwzględnieniem genezy i prognozy tego stanu / Butrym Z. 1990/.

Problemy pielęgnacyjne – Trudności, dolegliwości oraz  zagrożenia wynikające ze stanu w jakim się

pacjent aktualnie znajduje.      

 Problem =  kategoria + czynnik etiologiczny  → symptom

Diagnozy (wg NANDA)– obejmują problem:

a) Aktualny – problem jest obecny,       celem interwencji jest zredukowanie lub wyeliminowanie problemu, także monitorowanie stanu (reakcji).

b)  Potencjalny – problem może wystąpić,      celem interwencji jest zapobieganie jego

       wystąpieniu  poprzez redukcję czynników ryzyka, również  monitorowanie.

c) Możliwy – problem prawdopodobnie występuje,  celem interwencji jest dalsze zbieranie

     danych w  celu potwierdzenia lub wykluczenia problemu.

Podział  problemów :

-Ze względu na sferę : 

Biologiczny – ból w okolicy rany pooperacyjnej.

Psychospołeczny- niepokój o pozostawione w domu dzieci.

Ze względu na czas: 

Aktualny – duszność spowodowana zalegającą wydzieliną w drzewie  oskrzelowym.

Potencjalny- możliwość wystąpienia zapalenia płuc z powodu źle  odkrztuszanej wydzieliny i leżącej pozycji ciała.

Możliwy- możliwość ograniczenia wydolności oddechowej z powodu  siedzącego trybu życia i procesu chorobowego. 

 Ze względu na kompetencje:

 Interdyscyplinarny                     - Typowo pielęgnacyjny

 

 Dwuogniskowy model pielęgnowania zawiera dwa rodzaje sytuacji klinicznych wymagających interwencji pielęgniarskiej :

diagnozy pielęgniarskie i problemy wymagające  współdziałania.

 Cele informują nas co powinniśmy osiągnąć podczas sprawowania opieki i jaki podjąć  zakres działań.

 Plan opieki

Jest pisemną koncepcją sprawowania opieki.  Wchodzi w skład dokumentacji procesu pielęgnowania.

 Schemat:

Diagnoza pielęgniarska (Problem pielęgnacyjny) – cel – planowane działania —realizacja- ocena. 

Dobieranie osób, działań, sprzętu do zadań

Należy uwzględnić:

- poziom przygotowania pielęgniarek do świadczenia zindywidualizowanego pielęgnowania,

- inwestowanie w samokształcenie i doskonalenie zawodowe,

- zdolności intelektualne i manualne pielęgniarki,

stosunek do podmiotu opieki,

realnie istniejące wyposażenie,

- konieczność poszukiwania nowych rozwiązań.

 

Zasady istotne przy planowaniu opieki/interwencji pielęgniarskich:

- oparcie planu na podstawach naukowych,

- planowanie działań do konkretnego celu (-ów) opieki,

- planowanie w bezpośrednim związku z czynnikami etiologicznymi, czynnikami ryzyka, objawami charakteryzującymi diagnozę,

- uwzględnianie w planowaniu pożądanych/ oczekiwanych wyników opieki,

- unikanie dwuznaczności np. poprawa komfortu,

- unikanie tego co nie jest możliwe do wykonania (osiągnięcia),

- włączanie podmiotu opieki w planowanie działań,

- stawianie na nowe propozycje,

- stawianie na bezpieczeństwo pacjenta i własne,

- dokumentowanie planu opieki/interwencji pielęgniarskich i jego ocena.

    Plan powinien uwzględniać konkretne zadania do wykonania, czas realizacji zadań, koordynację z planem leczenia.

 

Zasady tworzenia dokumentacji pielęgniarskiej pacjenta:

•  Zapisywanie treści w formie precyzyjnej, zwięzłej, zrozumiałej, wyczerpującej, czytelnej.

•  Sprawdzanie wiarygodności wątpliwych danych przed dokonywaniem kolejnego  wpisu w dokumentacji.

•  Oddzielanie informacji obiektywnych i subiektywnych pacjenta od ich interpretacji.

• Dokonywanie wpisu w dokumencie, kiedy stwierdzamy zmiany w stanie zdrowia, brak zmian oczekiwanych.

•  Cytowanie, jeśli to tylko możliwe, bezpośrednich   słów pacjenta lub rodziny.

 

Wypis pielęgniarski

Zalecenia:

– aktywność ruchowa

– zalecenia dietetyczne

– zabiegi pielęgnacyjne

– inne wskazania i uwagi

– przyjmowanie zleconych leków

                                        

Klasyfikacje diagnoz pielęgniarskich

2.1 NANDA

Diagnoza pielęgniarska to kliniczna ocena reakcji jednostki, rodziny lub środowiska na                  istniejące lub potencjalne problemy zdrowotne/procesy życiowe. 

Rodzaje diagnoz pielęgniarskich to: diagnoza właściwa, diagnoza ryzyka, diagnoza wstępna, diagnoza samopoczucia oraz diagnoza syndromu. 

__________________________________________________________________________________

DIAGNOZA  PIELĘGNIARSKA  -  SCHEMAT  OPARTY  NA  STRUKTURZE  DIAGNOZ  NANDA

1. Określenie np. gorączka 

2. Definicja kategorii - temperatura powyżej 38 stop. C

3. Cechy charakterystyczne:
a/ główne: muszą występować / np. dreszcze, intensywne pocenie
b/ dodatkowe: mogą występować / np. obniżony apetyt, suchość błon śluzowych

4. Czynniki powiązane z:
a/ leczeniem, diagnostyką - np. chemioterapią
b/ sytuacjami / osobiste i środowiskowe / np. ekspozycja na słońce
c/ patofizjologią - obniżona odporność, infekcja bakteryjna
d/ wiekiem
_________________________________________________________________________________



2.2 ICNP

Diagnoza pielęgniarska- to zjawiska (problemy),które pielęgniarka spostrzega w stanie zdrowia i które wymagają podjęcia interwencji.

Wersja 1.0 z 2005r zawiera 7 osi:

Przedmiot – obszar uwagi np. ból, bezdomność, wiedza

Klient – podmiot uwagi

Osąd – ocena sytuacji, kliniczna opinia np. spadający poziom, ryzyko, zwiększony

Czas – okres trwania zdarzenia np. przewlekły, przyjęcie

Działanie – celowe działania podejmowane przy pacjencie,

Lokalizacja – umiejscowienie np. brzuch, poradnia

Środki – sposób lub metoda działania np. bandażowanie, technika podawania insuliny, konsultacja dietetyczna.

 


Jakie są modele opieki Pielegniarskiej?
Najbardziej znane z nich to: Model teoretyczny pielęgniarstwa Florence Nightingale, Model teoretyczny pielęgniarstwa Virginii Henderson, Model teoretyczny pielęgniarstwa Dorothei Orem, Model teoretyczny pielęgniarstwa Hildegardy Peplau, Model teoretyczny pielęgniarstwa Callisty Roy.

 

3. Ogólna charakterystyka klasycznych modeli pielęgnowania: V.Henderson, Roper-

     Logan-Tierney, D.Orem.

V.Henderson (1960) Model podstawowych potrzeb życiowych

Człowiek -  ludzie składają się z elementów biologicznych, psychologicznych, społecznych i duchowych.             

Z nimi związanych jest 14 fundamentalnych potrzeb człowieka.

 

Zawsze celem opieki pielęgniarskiej jest pomoc ludziom w odzyskaniu niezależności tak szybko, jak to jest możliwe.

Można zidentyfikować trzy typy interwencji:

Pielęgniarka  może:

zastępować pacjenta

pomagać pacjentowi

być jego partnerem.

V. Henderson opracowała definicję pojęcia pielęgnowanie, która została przyjęta przez Międzynarodową Radę Pielęgniarek/ ICN/:

Unikalną funkcją pielęgniarki jest pomoc chorej lub zdrowej jednostce w wykonywaniu tych czynności przyczyniających się do utrzymania bądź poprawy stanu zdrowia (lub spokojnej śmierci), które wykonywałaby ona samodzielnie, gdyby miała potrzebną siłę, wolę lub wiedzę. I robić to w taki sposób, żeby pomóc jej odzyskać niezależność jak najszybciej jest to możliwe.”

Nancy Roper, Winfried Logan i Alison Tierney (1980), Model Aktywności Życiowych

Model aktywności życiowych został oparty na koncepcji pielęgnowania Virginii Henderson oraz hierarchii potrzeb A.Maslowa.

Autorki przede wszystkim nawiązały do definicji pojęcia „pielęgnowanie” opracowanej przez V.Henderson i przyjętej przez Międzynarodową Radę pielęgniarek w 1966r.

Podstawowe pojęcia tego modelu to długość życia, skala zależności-samodzielności, oraz czynności życiowe. Według modelu jednostka angażuje się w 12 podstawowych czynnościach życiowych.

W każdej z w/w aktywności możemy wyróżnić 3 aspekty: fizyczny lub fizjologiczny, społeczny oraz psychologiczny.

Model wyróżnia także trzy rodzaje czynności ściśle powiązanych ze sobą i z dwunastoma aktywnościami życiowymi = Model życia

Czynności życiowe 

Czynności zapobiegawcze

Czynności poprawiające komfort

Czynności poszukiwawcze

Utrzymanie bezpieczeństwa

Komunikowanie się

Oddychanie

Jedzenie i picie

Wydalanie

Higiena osobista i ubieranie się

Kontrolowanie temperatury ciała

Ruch

Praca i zabawa

Wyrażanie swojej seksualności

Sen

Umieranie

 

 

Dorothea Orem(1971) Model samoopieki

Model oparty jest na przekonaniu, że każda osoba ma potrzebę samodzielnej opieki i ma prawo sama zaspokajać tą potrzebę, chyba, że jest to niemożliwe ze względów zdrowotnych lub innych nie korzystnych sytuacji.

Pielęgniarstwo  to służba społeczna, dyscyplina praktyczna, sztuka i wiedza.

 Pielęgniarstwo jako służba oznacza: opiekę, troszczenie się, zainteresowanie człowiekiem.

Opieka to gotowość do pomagania, którego zakres powinien być dostosowany do sytuacji zdrowotnej potrzebującego człowieka i zgodny z uprawnieniami zawodowymi pielęgniarki    

Pielęgniarstwo jako dziedzina praktyczna (praktyka pielęgniarska) obejmuje złożone działania, ukierunkowane na cel opieki.

Pielęgniarstwo w znaczeniu zawodu = pielęgnowanie- działania ukierunkowane na rozpoznawanie potrzeb zdrowotnych pacjenta, planowanie, realizowanie i ocena działań.

Samoopieka  to działania inicjowane i realizowane samodzielnie przez człowieka w stosunku do siebie i środowiska, a także w stosunku do osób, które są od niego zależne.

Celem tych działań jest utrzymanie zdrowia, życia i zapewnienie dobrego samopoczucia.

Wyróżniła 3 obszary dotyczące samodzielnej opieki:

uniwersalne wymagania samoopieki

wynikające z rozwoju

związane z procesem chorobowym

Samoopieka: spontaniczna, terapeutyczna.

D.Orem wyróżnia społeczne, międzyludzkie i techniczne elementy praktyki pielęgniarskiej.

Proces pielęgnowania składa się z trzech etapów:

1. diagnoza i normowanie,

2. projektowanie i planowanie

3. przygotowanie opieki i regulowanie zapotrzebowania na terapeutyczną samoopiekę oraz działalność pośrednią samoopieki.

Orem wyróżnia trzy typy systemów pielęgnowania:

1. całkowicie kompensacyjny

2. częściowo- kompensacyjny

3. wspomagająco-edukacyjny.

 

Calista Roy (1970) Model adaptacji człowieka

System – zbiór współzależnych od siebie elementów połączonych w jedną całość, będących czymś więcej niż sumą części.

Adaptacja człowieka jest zdeterminowana efektami działania bodźców: ogniskowych, środowiskowych i resztkowych czyli niespecyficznych.

Poziom adaptacji człowieka to poziom określający zakres stymulacji prowadzących do pozytywnych reakcji. Po przekroczeniu granicy adaptacji bodziec wywołuje chorobę.

Człowiek dysponuje 4 sposobami adaptacji.

1. Adaptacja uwarunkowana potrzebami fizjologicznymi.

2. Samospostrzeganie – na podstawie kontaktów z innymi osobami człowiek określa obraz samego siebie.

Ja fizykalne – wygląd fizyczny, funkcjonowanie    organizmu, stan zdrowia.

Ja personalne – własna charakterystyka, oczekiwania, wartości, wierzenia.

3. Pełnione role

4. Współzależności: reakcje emocjonalne lub poczucie bezpieczeństwa w kształtowaniu kontaktów z innymi.

Mechanizmy radzenia sobie z samotnością i izolacją.

Zachowania w samotności.

Stan emocjonalny.

Szukanie pomocy, uwagi, uczucia.

Proces pielęgnowania – systematyczna metoda praktyki, promująca sposoby adaptacyjne klienta, skuteczną adaptację oraz manipulowania bodźcami mieszczącymi się w strefie adaptacji klienta.

VI etapów procesu pielęgnowania:

- ocena adaptacji na 4 poziomach modelu adaptacji

- ocena działającego bodźca

- diagnoza

- cel

-realizacja

- ocena końcowa

Pielęgniarstwo –  dyscyplina, która skupia się na ocenie, rozpoznawaniu i leczeniu klientów wykazujących problemy zdrowotne w ramach pielęgniarstwa.

Podsystem kontroli:

Podsystem regulacyjny – połączone ze sobą reakcje biochemiczne i fizjologiczne uruchamiane w sytuacji kontaktu z bodźcem.

Podsystem poznawczy – procesy o.u.n. np. postrzeganie, emocje, wydawanie opinii, uczenie się.

Teoria Betty Neuman (1972) Pielęgnacyjna teoria zdrowia, Systemowy model opieki zdrowotnej

Model Betty Neuman opiera się na dwóch podstawowych pojęciach : stres i reakcja na stres. Opiera się na teorii stresu H.Seylego. 

Betty Neuman wyróżnia 3 rodzaje środowisk:

1.       Środowisko wewnętrzne (czyli czynniki i siły oraz wpływy pochodzące z wnętrza systemu pacjenta),

2.       Środowisko zewnętrzne  (wpływy zewnętrzne w stosunku do systemu człowieka),

3.       Środowisko wykreowane (obejmuje środowiska wewnętrzne i zewnętrzne, które są zróżnicowane indywidualne w zakresie mobilizacji obszarów funkcjonowania człowieka – są to obszary: fizjologiczny, psychologiczny, socjokulturowy, rozwojowy, duchowy – i zasobów energetycznych struktury podstawowej organizmu dla potrzeb zapewnienia równowagi w granicach funkcjonowania systemu człowieka)

negentropia i entropia. Wiążą się one z gospodarką energetyczną człowieka, na którą wpływ mają stresory. W sytuacji, gdy system człowieka produkuje więcej energii, niż jest w stanie wykorzystać dla potrzeb funkcjonowania organizmu, co jest bliskie odczuciu człowieka, określanego mianem dobrostanu pełnego – wtedy mówimy o negentropii. Entropią z kolei nazywamy zmniejszoną produkcję energii w stosunku do potrzeb organizmu, co jest równoznaczne z chorobą. Gdy system utraci zbyt wiele energii, taka sytuacja może prowadzić do śmierci.

Stresory pochodzące ze środowiska wewnętrznego określa jako intrapersonalne np. związane z chorobą, infekcjami, traumą. Jak również spowodowane wydarzeniami życiowymi jak smutek, żal, zmiany rozwojowe.

Międzyludzkie (interpersonalne) – zachodzą między dwoma lub więcej osobami. Zdarzenia typu konflikt w rodzinie, zmiana ról i zależność.

Zewnętrzne (extrapersonalne)  – dzieją się poza jednostką. Okoliczności ubóstwa, pozbawienie czegoś, systemy edukacyjne lub zmiany kulturowe.

Pielęgniarstwo

To unikalna profesja , która zajmuje się wszystkimi zmiennymi systemu zdrowotnego człowieka i jego reakcjami , jako odpowiedziami na pojawiające się stresory wewnętrzne , międzyludzkie, ekstrapersonalne.

Główną rolą pielęgniarki jest utrzymywanie równowagi systemu / podopiecznego/ poprzez dokładność w ocenie faktycznych bądź możliwych skutków środowiskowych oddziaływania stresorów i pomaganie w przystosowaniu się do nich, dla uzyskania optymalnego dobrostanu.

Działania dla tak rozumianej roli rozpatrywane są jako prewencje: pierwszo-, drugo-, trzeciorzędowa.

Proces pielęgnowania

Neuman wymienia 3 etapy.

1-Diagnoza pielęgniarska : gromadzenie danych, wstępne określenie koniecznych działań.

2- cel opieki – określa wraz z pacjentem pożądane zmiany oraz interwencje

3- wyniki pielęgnowania – ocena wyników opieki.

 

 

 

Podstawowe pojęcia

Pielęgniarstwo to działalność teoretyczna i praktyczna. Posiada własną udokumentowaną tradycję, do której się odwołuje. Korzenie ma osadzone w praktyce zawodowej /R.Hutner/.

Pielęgniarka - zawód medyczny uprawniający do udzielania świadczeń zdrowotnych, którego uprawnienia  wynikają z ustawy o zawodach pielęgniarki    i położnej.

• Zawód pielęgniarki to zawód regulowany, medyczny i samodzielny, wymagający ciągłego, ustawicznego kształcenia i doskonalenia.

• Polegający na spełnianiu ról zawodowych wyznaczonych funkcjami zawodowymi, które wynikają z misji i celów zawodu.

Zadania zawodowe obejmują udzielanie świadczeń zdrowotnych w szczególności:

 – rozpoznawanie warunków i potrzeb zdrowotnych pacjenta;

 – rozpoznawanie problemów pielęgnacyjnych pacjenta;

– planowanie i sprawowanie opieki pielęgnacyjnej nad pacjentem;

samodzielne udzielanie w określonym zakresie świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych oraz medycznych czynności ratunkowych;

realizację zleceń lekarskich w procesie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji;

orzekanie o rodzaju i zakresie świadczeń opiekuńczo-pielęgnacyjnych;

edukację zdrowotną i promocję zdrowia.

- dokumentowanie opieki: prowadzenie dokumentacji medycznej, przygotowywanie sprawozdań administrowanie

 

Pielęgnowanie to-

   profesjonalne pomaganie i towarzyszenie człowiekowi i grupie w zdrowiu, chorobie oraz kształtowanie umiejętności do samoopieki i samopielęgnowania w celu utrzymania komfortu życia codziennego w zdrowiu i życia z chorobą / Ramowy program 3 letniej szkoły, 1996/.

Pomaganie (aktywizowanie) – dłuższy proces oddziaływania, ukierunkowany na aktywizowanie, przygotowanie do samoopieki.

Pomoc - udzielanie wsparcia w wymiarze informacyjnym, emocjonalnym, usługowo-rzeczowym.

 

Jako profesjonalną określamy opiekę, w której opiekun wykonuje zadania:

•  opierając się na wiedzy zdobytej w wyniku systematycznego kształcenia, tzn. ma kwalifikacje niezbędne do świadczenia określonego zakresu opieki,

•  zgodnie z obowiązującymi standardami,

•  przestrzegając obowiązujących zasad.

 

Stan zdrowia:

• Osoba zdrowa szczególnie narażona na utratę zdrowia i zachorowanie

• Osoba w stanie nagłego zagrożenia życia

• Ciężko  chory

• Osoba  chora ze schorzeniem przewlekłym

• Osoba chora z niepomyślnym rokowaniem

• Osoba umierająca

 

Pielęgniarka traktuje pacjenta/podopiecznego podmiotowo, wyraża się w tym, że: 

•  widzi w nim przede wszystkim c z ł o w i e k a,

•  respektuje jego prawo do  subiektywnego   odczuwania własnego stanu, tzn. objawów bólu, lęku, niepokoju, zimna, komfortu, dobrostanu, poczucia zdrowia i choroby,

• z szacunkiem odnosi się do jego subiektywnych odczuć, poglądów, przekonań, wiary, leżących u podstaw zachowań zdrowotnych,

 wykorzystuje subiektywne odczucia pacjenta w ocenie jego stanu.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

SKALE OCENY RYZYKA ROZWOJU ODLEŻYN

p. mgr Anna Chruścikowska - wykłady z Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne - z dn.19.03.2023 // dn.02.04.23 // dn.16.04.23 // dn.30.04.23 // dn.06.05.23 // TEST dn.13.05.2023

TEST z PSYCHIATRII